”En gång hade Tanum dubbelt så många invånare som i dag. Med snabbare resor kunde man nå dit igen”, skriver Hans Sternlycke.
”En gång hade Tanum dubbelt så många invånare som i dag. Med snabbare resor kunde man nå dit igen”, skriver Hans Sternlycke. Bild: Daniel Johansson

Tanum har mest att vinna på Skagerrakbanan

Skagerrakbanan ska ge en timmes restid mellan Oslo och Göteborg genom en höghastighetsbana på bro mellan Ski och Surte som ska stå klar 2028. Den ska byggas på lån och finansieras med biljettavgifter från sju miljoner resenärer. Enligt lagen i Sverige och Norge kan vem som helst bygga järnväg. Alla kommuner utefter sträckan står bakom eftersom man tröttnat att vänta på staten. Alla utom Tanum.

ANNONS

Tanum säger att det skulle bli för dyrt. Men kommunerna behöver inte satsa pengar utan har sökt lån hos Europeiska investeringsbanken för bygget. Med ett kommunalt projektbolag och konkurrensupphandling blir det mycket billigare och snabbare än om statliga skattepengar hade finansierat det över budgeten.

LÄS MER:Nya järnvägsplanen kan bli Lysekilsbanans räddning

Tanum har visserligen ökat i befolkning på senare år. Men kommunikationsförhållanden är dåliga och befolkningsfördelningen sned. En gång hade Tanum dubbelt så många invånare som i dag. Med snabbare resor kunde man nå dit igen. Många i dag fritidsboende skulle bosätta sig i kommunen, till fördel för kommunfinanserna.

Från shoppingcentret i Tanum till Oslo tar det i dag en timme och femtio minuter med buss. Med ett regionalsnabbtåg skulle det räcka med femtio minuter. Till Göteborg tar det en timme och 40 minuter med tåg. Med snabbtåg skulle det också där räcka med 50 minuter Till Uddevalla tar det idag 50 minuter. Det skulle kunna gå på en styv kvart. Och i Uddevalla kommer stationen att ligga under centrum.

ANNONS

LÄS MER:Planen: Tåg mellan Göteborg och Oslo på en timme

Med Skagerrakbanan skulle Tanum få ett mer centralt läge, och invånarna skulle få möjlighet att pendla snabbt till arbete, kultur och service. Enligt min mening är Tanum den kommun som skulle vinna relativt mest på en Skagerrakbana.

Hans Sternlycke

vice ordförande Järnvägsfrämjandet

ANNONS