Brobygget vid Säm ställer till det rejält för arbetspendlare från Grebbestad, menar P-A Hultman.
Brobygget vid Säm ställer till det rejält för arbetspendlare från Grebbestad, menar P-A Hultman.

Trafikverket ser till att 2 000 invånare får dubbelt så lång resväg

Vet Trafikverket eller vet man inte? Eller har man helt enkelt chansat? Med tanke på den nya tågbron som ska byggas mellan Grebbestad och Tanum blir det mer och mer märkligt hur Trafikverket agerar.

ANNONS

I dag på morgonen mötte jag en fullastad timmerbil när jag skulle åka till jobbet från Grebbestad, men som tur var på den breda vägen utanför Grebbestad. Lite senare in på Sannäsvägen mötte jag en mamma på cykel med cykelvagn för barnet. Som tur var, tänkte jag, att de inte mötte den fullastade timmerbilen på den smala vägen. Vid Sannäs kommer buss 875 och jag tvingas göra en så kallad ”kontrollerad dikeskörning” då bussen är mycket bred.

Den första veckan då vägen till tågbron stängdes av åkte många de två kortaste vägarna mellan Grebbestad och Tanum. Veckan därpå klipper Trafikverket den möjligheten. I samband med detta har en lokal polisstyrka bildats som bevakar, ställer sig i vägen och åker mot andra bilister och tutar så mycket man orkar om man visar sig vid vägen. Vad är nästa steg här, Trafikverket, blir det som i Angered där gäng stoppar bilar? Trafikverket har klippt vägar som vi skattebetalare betalar för, men endast en handfull människor får nyttja dessa allmänna vägar. Vilken hänsyn tar Trafikverket till de 2 000 Grebbestadsbor som måste åka mer än dubbelt så långt som vanligt? Ska Trafikverket betala för de betydande kostnader som uppstår för dessa långa omvägar? Att dessa vägar Trafikverket hänvisar till inte är gjorda för större lastbilar struntar man i – frågan är inte när det händer något, för det har redan hänt. Frågan är hur allvarliga händelser som måste till innan Trafikverket agerar.

ANNONS

Bygg en tillfällig väg, den skulle bli runt 600 meter lång. Här måste man fråga om det är av dumhet eller snålhet man väljer att inte göra det?

När det gäller bussförbindelser. Skulle man åka från Grebbestad till exempelvis Uddevalla och jobba gällde det att åka med buss 875, klockan 06.17 vidare med buss 870 så var man i Uddevalla 07.55. Nu måste man åka 05.13 med buss 871. När man åker tillbaka till Grebbestad är man framme 18.11 på kvällen. Det betyder att arbetsdagen blir över 13 timmar. Det blir 20 timmar extra tid i månaden. Detta för de som jobbar, studerar, ska besöka sjukhus med mera. Ska man åka till Hällevadsholm måste man också åka 05.13. Då får man vänta en timme i Tanum för vidare färd och till slut framme 06.52 i Hällevadsholm, mot normal tid när man åker 06.35 och är framme 06:51. Det går alltså inte i dag att åka och jobba med buss till Rabbalshede, Hällevadsholm etcetera.

Frågan blir: Ska man ta hänsyn till alla som drabbas, eller ska vissa drabbas mycket hårdare än andra? 2 000 Grebbestadsbor struntar man att ta hänsyn till. Trafikverket och trafiksäkerhet, det är borta liksom klimathänsyn. Finns då någon annan lösning? Det finns en mycket enkel lösning: Bygg en tillfällig väg, den skulle bli runt 600 meter lång. Här måste man fråga om det är av dumhet eller snålhet man väljer att inte göra det?

ANNONS

Till sist, snart är det vinter, har Trafikverket tänkt på detta när det gäller de två smala ersättningsvägar man hänvisar till?

P-A Hultman

Grebbestad

ANNONS