Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

E6 vid Knämmotet motorväg väg trafik bilar lastbil lastbilar kommunikationer vägtrafik Knäm Bild: Karl af Geijerstam

Trefilig motorväg på E6 - nej tack!

Transportföretagens motorvägsdrömmar är cyniska och löjeväckande

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik till Tina Thorsell, Cecilia Lagerdahl Transportföretagen 27 september.

LÄS MER: Dags att göra E6 till trefilig motorväg

Det är häpnadsväckande att läsa ert förslag att göra E6 till trefilig motorväg. Visserligen är det allt för många långtradare, speciellt utländska på E6 .

Men det kräver inte ytterligare en fil i varje riktning. Bohuslän är mycket kalkfattigt och därför speciellt känsligt för naturpåverkan. Dessutom är naturen inte förhandlingsbar.

Det ena larmet efter det andra från forskare om klimatförändringar når oss nästan varje dag. Jag vågar påstå att dessa forskare har mer kunskap än er i denna fråga.

Trots detta så negligerar ni dessa uppgifter. I Schweiz som är kapitalismens högborg är det stränga bestämmelser hur trafiken får köras. På vissa sträckor körs bilarna på tåg, detta för att värna om miljön.

Till bergstoppen Matterhorn får man inte köra bil, det går tåg dit. Det lilla ”veta bästlandet ” i Norden struntar totalt i detta.

Around 366 alphorn blowers play together in an attempt to establish the new world record of the most alphornists blowing together, on the Gornergrat Mountain at 3,089 meters above sea level with the Matterhorn mountain in the background, Thursday Aug. 20, 2009. The event was taking place on the 111th birthday of the Gornergrat railway in Zermatt, western Switzerland. (AP Photo/Keystone, Jean-Christophe Bott) Bild: Jean-Christophe Bott

Ni nämner att det finns flera hamnar i Västsverige. Det är riktigt. En hamn är Lysekil som dessutom är en djuphamn. Vet ni det, eller negligerar ni det totalt. En upprustad Lysekilsbana skulle vara ett bra komplement till hamnen.

Vidare skriver ni följande ”Hamnkapaciteten utnyttjas effektivt i samverkan med sjöfart och vägtransporter”. Varför nämner ni inte järnväg?

Till Göteborgs hamn går det flera godståg. Vidare, Det är riktigt att fler och bättre investeringar kräver investeringar, där nämner ni inte järnväg utan väg och infrastruktur. Vad innebär infrastruktur här?

Att göra E6 till trefilig motorväg är cyniskt och löjeväckande. Ert tal om enbart vägsatsningar är inte acceptabelt.

Alla trafikslag ska samordnas. Men vi har okunniga politiker som inte kan se denna helhet i ett klimatanpassat transportsystem.

Christer Wilhelmsson

Ordförande Järnvägsfrämjandet