Måste säkras. Debattören anser att arrangemang på världsnivå som vm-deltävlingen i motocross måste ­värnas i Uddevalla. (arkivbild)
Måste säkras. Debattören anser att arrangemang på världsnivå som vm-deltävlingen i motocross måste ­värnas i Uddevalla. (arkivbild)

Uddevalla behöver en plan för elitidrotten

I Uddevalla går debattvågorna höga när det gäller utveckling av idrotten. Alla tycks vara överens om att dagens idrottspolitiska handlingsprogram har tjänat ut.

ANNONS
|

I stället har man börjat prata om en så kallad fritidsplan. Jag förutsätter att man i det arbetet också inkluderar en koordinator, en person som har till uppgift att genomföra planen.

En sådan plan för Bredd- och ungdomsidrott är bra och skall självfallet organiseras inom av Kultur- och Fritidsnämnden med dess förvaltning – det rör ju sig om uddevallabornas fritid, oavsett kön, ålder eller typ av idrott.

Men när det gäller elitidrott måste den delen hanteras annorlunda. Elitidrott ska hanteras som ett varumärkesärende där ansvaret bör ligga på kommunstyrelsen. Elitidrotten är Uddevallas ansikte utåt samtidigt som den är en värdskapsfråga för uddevallaborna, det vill säga stoltheten att bo i en kommun där kommunen, genom idrotten, syns och hörs i mediebruset.

ANNONS

Jag föreslår därför att kommunen gör som näringslivet, en långsiktig affärsplan för elitidrotten. Och där sätter upp klara riktlinjer och mål. Man beskriver visionen i ett tioårs perspektiv och klargör vilka sporter man är beredd att satsa offentliga medel för att bibehålla och utveckla till elit. Sedan gör man en klar målsättning i tid och gör regelbundna uppföljningar i form av delmål.

Därefter uttalar man sin strategi – hur man ska nå visionen och målen. Och hur samarbetet med föreningslivet, näringslivet och elitidrottsgymnasiet ska se ut. Inte minst gäller här samverkan med näringslivet gällande arbetstillfällen. Dessutom måste Uddevalla kunna erbjuda ungdomarna eftergymnasial utbildning i kombination med sin idrott. I detta avseende skall också betonas vikten av att säkerställa redan befintliga nationella och internationella evenemang, exempelvis tävlingar av SM- eller VM-format. Motocrossen är ett sådant tydligt exempel som sprider Uddevallas varumärke över hela världen.

På detta sätt skapas en helhetssyn, en form av masterplan, och man behöver inte göra kortsiktiga brandkårsutryckningar. Man har lagt en plattform hur man ska arbeta och har också kopplat ekonomiska resurser för denna sin vilja.

Så se elitidrottens möjligheter att medverka att bygga Uddevallas varumärke samt skapa reseanledningar.

Nils Carlsson

ANNONS

Uddevalla

ANNONS