Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Gör järnvägen Uddevalla-Varberg till en huvudlinje, med korta uppehåll i den stora knutpunkten Herrljunga, föreslår Christer Wilhelmsson, ordförande i Järnvägsfrämjandet. Bild: Karl af Geijerstam
Gör järnvägen Uddevalla-Varberg till en huvudlinje, med korta uppehåll i den stora knutpunkten Herrljunga, föreslår Christer Wilhelmsson, ordförande i Järnvägsfrämjandet. Bild: Karl af Geijerstam

Utveckla järnvägen mellan Uddevalla och Varberg

Järnvägen mellan Uddevalla och Varberg över Herrljunga och Borås bör utvecklas till en huvudlinje. Den passerar genom åtta kommuner och i kommunerna längs sträckan bor det över 340 000 personer.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Dessutom ansluter flera järnvägar längs sträckan: Bohusbanan i Uddevalla, i Öxnered mot Åmål och Karlstad. I Vara finns förbindelser med Kinnekullebanan mot Lidköping och Mariestad. I Herrljunga mot Skövde, Örebro och Stockholm. I Borås är det anslutning mot Tranemo kommun, Värnamo, Växjö och Kalmar. I Varberg är det anslutning mot Halmstad, Malmö och Köpenhamn.

För att resandet ska öka behövs ett bra trafikupplägg med bra anslutningar. I dag finns det ingen struktur i tidtabellsupplägget. Ett tåg kan ha en avgångstid på vardagar, en annan på lördag och söndag.

Det bästa upplägget är en styv tidtabell, vilket innebär att tågen går på samma minuttal varje eller varannan timme, beroende på turutbud. Eftersom det ännu inte finns ett triangelspår vid Håkantorp får resenärer från Uddevalla till Lidköping byta i Vara.

Den stora knutpunkten längs sträckan är Herrljunga. I dagens tidtabell kan ett tåg göra uppehåll där ibland nästan en timme. I Herrljunga ska tågen mata resenärer till tågen mot Skövde, Jönköping, Örebro och Stockholm. Dessutom har de anslutning från Stockholm, Örebro, Jönköping och Skövde. En resa mellan exempelvis Vänersborg och Borås är inte relevant med ett sådant långt uppehåll.

Både Vänersborg och Borås har central funktion i VG-regionen, där det förekommer en del tjänsteresor mellan dessa orter. Jag har skissat på ett förslag där bra anslutningar finns längs sträckan och där uppehållstiden i Herrljunga är tio minuter.

Turtätheten bör vara entimmestrafik stora delar av dagen. Under lågtrafik varannantimmestrafik. En idé är att tågen från Strömstad går via Trollhättan. Då tar resan mindre än en timme mellan Uddevalla och Göteborg. Samtidigt kortas restiden mellan Strömstad och Göteborg.

Det innebär att det blir tät tågtrafik mellan Uddevalla och Öxnered. Det bör därför byggas ett mötesspår i Ängebacken alternativt ett dubbelspår till Öxnered.

Eftersom Uddevalla central ligger avsides bör den flyttas till närheten av Västerlånggatan. Då är det gångavstånd till sjukhuset, centrum och Kampenhof. Tågtrafiken i Västsverige måste göras mer attraktiv!

Christer Wilhelmsson

ordförande, Järnvägsfrämjandet