Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
I New York stänger tunnelbanan på natten. Något att lära av, menar skribenten. Bild: David Boe

Världen över ställs nattrafiken in – men inte här

Angående nattrafiken skriver du att bland annat sjukvårdspersonalen använder den. De varken börjar eller slutar mitt i natten.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik till Västtrafik

LÄS MER: Vi ber resenärer att inte resa i onödan

Västtrafik säger att man inte ska åka om man inte behöver. Vidare att man ska undvika rusningstid. När ska en som börjar arbeta klockan 08.00 åka till jobbet enligt Västtrafik? Man behöver inte gå på krogen och då behövs inte nattrafiken under rådande situation.

I Köpenhamn går inte lokaltågen natten mot lördag och söndag. I Zürich är nattrafiken inställd liksom tunnelbanan i New York. Men i Sverige ska den köras. Där visas ingen hänsyn till personalen. I en annan artikel i Bohusläningen den 15 maj skriver bland andra Peter Hermansson, ordförande i Västtrafik: "På lång sikt riskerar möjligheten till arbetspendling". Vidare att "staten måste ta sitt ansvar och att staten ska kompensera kollektivtrafiken".

Nu har Västtrafik infört ett system där det är lätt att fuskåka och låtit detta pågå i flera år. Västtrafik förlorar miljontals kronor på detta och det ska väl inte staten ta ansvar för.

Personal har hotats för att de påtalat att resenären ska betala.

Jag åkte med en buss från Partille till Göteborg för ett par år sedan. När bussen skulle avgå kom det på tre kontrollanter. Då gick en ung pappa med barnvagn av. Han väntade på nästa buss och avsikten var naturligtvis att han inte skulle betala. Jag frågade kontrollanten som kollade min biljett varför de inte kontrollerade honom. Jag fick svaret ”han var ju ärlig”. Du milde, vilket svar. Men det är det skattefinansierade Västtrafiks policy.

LÄS MER: Gå inte på krogen och stoppa nattbussarna!

Jag åkte spårvagn i Nice då jag var där en vecka. Varje gång det kom på kontrollanter kollade de även de som gick av.

Varför har inte Västtrafik tagit itu med detta? Eller är det bara att höja biljettpriserna för att kompensera för bortfallet. Andra länsbolag ser till att folk betalar för sin resa. Västtrafik behöver nog en granskning.

70 plussare