Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Jessica Gow/TT

Varför faktura när man har autogiro?

Jag vill inte betala fakturaavgift och jag vill inte ha e-fakturor

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Fick häromdagen meddelande från Telia Sverige AB att man höll på att göra om fakturasystemet, så att man skulle skicka ut månadsfakturor i stället för kvartalsfakturor.

Hörde mig för om fakturaavgiften på 49 kronor per faktura skulle gälla, för i så fall blir det ju 588 kronor per år i avgift och detta även om man ansluter till autogiro eftersom de ändå skickar en pappersfaktura vid detta betalsätt. Det enda sättet som man skulle slippa fakturaavgiften var om man anmälde sig till e-faktura.

Tyvärr kan man på just den storbanken som jag använder inte autobetala e-fakturor, utan måste bevaka dem själv. Så nu får det bli till att byta bredbandsleverantör så snart som möjligt enär de andra leverantörerna ej tar ut någon fakturaavgift vid autogiro.

För att byta bank bara för att Telia delfinansierar sin verksamhet via fakturaavgifter är ju lite för drastiskt. Som tur är har jag bara en månads uppsägning på Telia, men kommer att få lite extra jobb med att koppla om mitt inbrottslarm, så att jag kan använda larmappen i smartphonen. Som tur är, så är jag i så pass bra skick att jag har möjlighet och kunskap om hur man byter leverantör, hanterar e-faktura etc., men tycker mycket synd om dem som är utlämnad till Telias girighet och inte ens får avgiftsfritt vid autogirobetalning.

Lars från Sotenäs