Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Per-Olof Järvegren vill snabba på järnvägens utbyggnad. Bild: Johan Nilsson/TT
Per-Olof Järvegren vill snabba på järnvägens utbyggnad. Bild: Johan Nilsson/TT

Varför går tågen så sakta i Sverige?

Höghastighetståg är vanliga i världen. Men i Sverige tuffar tågen fram.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Att tågens attraktivitet skulle öka radikalt om tågen matchar restid med flyg är uppenbart. Miljönyttan är också självklar. Jag förstår inte varför detta får fortgå?

Samtidigt råder det även politisk samsyn om att tågen måste gå snabbare, dock inte om hur mycket snabbare.

Ost- och västlänken har tagit sju till tio år att planera. Trafikverket påbörjade planeringen för fyra spår mellan Lund och Hässleholm 2019. Framåt 2027–2029 beräknas arbetena kunna påbörjas. Kan trafikstart möjligen ske 2035? För dessa större järnvägsprojekt tycks en planeringstid på nästan ett decennium vara ”normalt”.

Är det konstigt att det ska ta så lång tid att minska Sveriges utsläpp av växthusgaser?

Sveriges mål om nollutsläpp 2045 sticker inte ut vid en jämförelse med andra länder. Men Sverige skulle kunna prestera mer och snabbare. Klimatet och utsläppen av växthusgaser fortgår. Behovet av åtgärder är akut och svensk ekonomi behöver stora stimulanser som en följd av coronakrisen.

Trafikverket arbetar i snigelfart. Klimatförändringarna väntar inte på saktfärdiga myndigheter. Nu ska Sveriges regering ge Trafikverket i uppdrag att påskynda arbetet med snabbare tåg?

Per-Olof Järvegren