Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Sopor, sopbil, sophämtning, sophantering, sopsortering. Bild: Lena Garnold
Sopor, sopbil, sophämtning, sophantering, sopsortering. Bild: Lena Garnold

Varför höjs sopavgifterna så mycket?

Ovälkommen "julklapp" från Uddevalla Energi

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Då var det åter dags för Uddevalla Energi att höja sopavgiften. Förra året med åtta procent, nu ytterligare 4,2. Det var knappast någon överraskning, höjningarna kommer som en julklapp varje år, och den julklappen kommer vi nog att få vänja oss vid.

Orsaken har inget med papperspåsar att göra, även om direktören bekvämt skyller den dåliga ekonomin på oss abonnenter. Om det hade varit sant hade bolaget snarare sänkt priset och låtit abonnenterna köpa sina egna påsar på en fri och avreglerad påsmarknad. Nej, sanningen är att monopolföretaget Uddevalla Kraft (som bolaget formellt heter) dras med väldigt stora förluster. 2017 gick bolaget back 70 miljoner kronor för att bolaget kommit på den tveksamma idén att tillverka dyra träpellets på en fri och avreglerad bränslemarknad. Pellets som nästan ingen köper, i vart fall inte till önskat pris.

Förlusterna för 2017 är inte en enskild händelse, de kommer att fortsätta att belasta Uddevalla Kraft. Därför kan vi på goda grunder räkna med saftiga avgiftshöjningar de närmaste åren. Någon skall betala för det vidlyftiga fabriksbygget och när direktörer och kommunala pampar inte förmår att reda ut eländet blir det vi sopabonnenter som får ta smällen.

LÄS MER: Munkedal dyrast i hela Sverige

Är det kanske dags att avveckla ytterligare ett obegripligt svenskt monopol och hur skall vi ha det i Uddevalla i framtiden? Skall vi ha ett bolag vars direktörer leker med våra pengar? Kan sophämtningen skötas av någon annan som ägnar sin kraft och sin energi på att utveckla en verksamhet som vi kunder är nöjda med till ett pris som är värt att betala?

En medborgare och abonnent

Skribenten klagar på avgifterna för sopor.