Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Varför kan jag inte avsluta ett konto vid mitt eget bankkontor?

Onödig bankbyråkrati - jag gav upp

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Visst är det bekvämt för oss, som har den möjligheten, att sitta hemma och uträtta våra bankärenden via Internet. Att inte behöva ta sig till banken som man måste förr. Jag antar att det också är övervägande positivt för miljön.

Trots allt besökte jag nyligen ett bankkontor rent fysiskt. Närmare bestämt Swedbanks kontor i Munkedal. För att avsluta ett så kallat e-sparkonto som jag inte haft användning för under många år krävdes nämligen personlig inställelse.

Det var inga problem att flytta över saldot till konto på en annan bank – den som jag bytte till för många år sedan. Däremot var det omöjligt att avsluta kontot ”här och nu”. Beskedet var att jag måste infinna mig på något av den andra bankens kontor för att kunna avsluta det tomma kontot på Swedbank. För mig handlar det visserligen ”bara” om fem mil fram och åter. Många har ju mångdubbelt längre. Men med hänsyn till miljön och för att spara bankpersonal onödigt arbete väljer jag att ha kvar det tomma kontot jag inte har användning för. Att jag själv sparar tid och resa är en extra bonus.

Som jämförelse: Kan man tänka sig att, för att avsluta ett abonnemang kräver tidningen att jag måste infinna mig på redaktionen för en annan tidning jag prenumererar på? Helt otänkbart!

Kanske någon ansvarig på Swedbank har en logisk förklaring till den i mitt tycke korkade ordning jag här beskrivit. Den vänliga banktösen som expedierade mig bestämde ju inte själv.

Bengt Blomberg

Munkedal