Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det är långa köer på Svanesundsfärjan, tycker skribenten. Bild: Lasse Edwartz

Varför måste Trafikverket skapa fler köer?

Trafikverket planerar dåligt som bygger om Tjörnbron och Svanesundsleden under samma tidsperiod.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Den 7 september bytte Trafikverket färjerederiet den ordinarie färjan Saturnus som har en kapacitet på 80 personbilar, som normalt trafikerar leden Svanesund Orust kommun - Kolhättan Stenungsunds kommun, mot färjan Svanhild som har en kapacitet på 40 personbilar.

Färjan Svanhild satte Färjerederiet in på leden den 7 sep. 2019. På grund av att man skulle bygga om färjeläget vid Kolhättan, för att anpassa det för Färjan Saturnus.

LÄS MER: Trafikstörningar efter att färja behöver lånas ut

I dag (den 18 september) har man inte påbörjat något fysiskt arbete med ombyggnaden av färjeläget.

Däremot har det uppstått långa köer med lång väntan med cirka 45 min för att få plats på den mindre färjan, i dag onsdag den 18 september vid klockan 15. 38 – cirka 17.18 fick man stå över två färjeturer innan man kom över med den tredje färjeturen från Kolhättan.

Vid köbildning är reglerna att färjan skall avvika från ordinarie turlista och markera på tidstavlan för avgången av nästa färjetur, att man kör extraturer. men tyvärr följde man turlistan, trots lång köbildning på Kolhättan.

LÄS MER: Bostadssatsning kan bli vändning för Svanesund

Om man går in på Färjerederiets hemsida så kan man inte se att det finns någon färja mellan Svanesund – Kolhättan, även om Orust, Tjörnborna vet att där finns en färja.

Men lokal radion rekommenderar trafikanterna att köra vägen över Svanesundsfärjan när trafiken är avstäng helt eller med begränsad framkomlighet under broreparationen av Tjörnbron.

Planeringen från Färjerederiet att reparera färjeläget vid Kolhättan samtidigt som man genomför reparation på Tjörnbron med minskad framkomlighet är verkligen en dålig planering.

Nu är det hög tid att Färjerederiet tänker till, om det inte är möjligt att vänta med ombyggnaden av Kolhättans färjeläge tills man är färdig med renoveringen av Tjörnbron. Då är det viktigt att man omgående sätter in ytterligare en 60 bils färja under det högfrekventa tillfällena vid Svanesundsleden.

En upplysning om statistiken:

Svanesundsleden har ett dygns genomsnitt på trafikflödet på ca: c/c 2000 fordon enligt 2017 års statistik. Samt att statistiken för 2018 på Färjerederiets hemsida stämmer förmodligen inte där har personbilarna minskat från 618 318 år 2017 till 44 462 enligt 2018 års statistik

Färjeåkande Orustbo