Originalet. Det är buss 820 pendlarna vill ha, inte buss 810.
Originalet. Det är buss 820 pendlarna vill ha, inte buss 810.

Vi vill inte ha en buss som leker tåg

Debatt: Socialdemokraterna kräver att buss 820 återinförs.

ANNONS
|

Allting har en ände, men korven den har två. Även om ändarna har betydelse, så är ändå det som är mellan dem viktigt att få med – det blir inte så matnyttigt annars.

På samma sätt är det med busstrafik. Start och mål är viktiga, men även sträckan mellan desamma har betydelse. Och det gäller inte minst linje 820 mellan Uddevalla och Göteborg, som i princip försvann i den nya tidtabell som trädde i kraft nyligen.

När Västra Götalandsregionen diskuterar Sverigeförhandlingen med Trafikverket så vill parterna uppnå olika effekter. Trafikverket vill stärka ändpunktsnyttan, det vill säga mer vikt ska läggas vid målet, inte vägen. Västra Götalandsregionen å sin sida vill skapa bättre inom regional trafik, alltså fokusera även på vägen, inte bara målet – det vill säga mitten av korven, det matnyttiga. På samma sätt har Uddevalla kommun fokus på att de som bor mellan Uddevalla och Ljungskile fortsatt ska kunna resa kollektivt, medan Västtrafik ser resandet mellan Uddevalla C och Göteborg C som viktigt.

ANNONS

Västra Götalandsregionen har satt som mål att andelen resande med kollektivtrafik ska fördubblas mellan 2012 och 2030. Det är ett bra mål som visar på hållbar utveckling, och anpassat till FN:s klimatmål Agenda 2030. I Fyrbodal har resandet med kollektivtrafik ökat med tre procent senaste året, vilket är under målet om fördubblingsmålet, men bra i jämförelse med regionen som helhet, där ökningen varit i princip noll.

För att fördubblingsmålet ska uppnås krävs olika insatser. Dels måste kollektivtrafiken vara kostnadseffektiv, dels vara lättillgänglig. Det rimmar illa med Västtrafiks indragning av direktbussen 820 mellan Uddevalla och Göteborg och ersatt den med bytesbussar. För resenärer i Uddevalla kommun har det inte blivit vare sig mer kostnadseffektivt eller lättillgängligt, utan krångligare och mindre effektivt, eftersom restiden ökat med uppåt 30 minuter på vissa turer.

Om korven har två fina ändar men saknar innehåll däremellan är det inte mycket till korv. Så om Västtrafik vill fullfölja – och uppfylla – fördubblingsmålet så gäller det nog att fylla korven och vara lite mer lyhörd för de resandes önskemål. Efter kritiken mot indragningen av 820 lovade Västtrafik att få till resor på de mest populära tiderna. Men istället blev det en ny linje, 810 – en direktlinje till Göteborg, som en korv med bara ändar. Hallå, Västtrafik, det var linje 820 vi ville ha, inte en buss som leker tåg!

ANNONS

Karin Engdahl (S)

Uddevalla, regionråd i opposition

Louise Åsenfors (S)

Uddevalla, ersättare i kommunfullmäktige

Buss 820

Buss 820 gick mellan Uddevalla och Göteborg. Västtrafik har beslutat att dra in turer för att få fler resenärer att ta tåget.

ANNONS