Ingalill Sundhage, chefredaktör på Bohusläningen och Strömstads Tidning.
Ingalill Sundhage, chefredaktör på Bohusläningen och Strömstads Tidning.

Över 2 000 fler vill ha våra nyheter

Ingalill Sundhage: Vi har hittat varandra och vi är där läsarna är.

ANNONS
|

Tidningsläsandet är djupt rotad i vår kultur. Länderna i Norden är bland de mest tidningsläsande människorna i världen. Fart tog det när tekniken gjorde det enkelt för tryckerierna att massproducera och det blev billigt att få text tryckt på papper. Nu kunde samhällsintresserade med pengar göra affärer genom att producera tidningar till hushållen. Tidningarna berättade om vad som hänt i världen och drev även sin politiska ideologi. Förr var det tämligen vanligt att chefredaktören och kommunalordföranden var samma person.

Sen dess har vi utvecklat journalistiken och gjort det till ett yrke. En anekdot i sammanhanget rör finansminister Gunnar Sträng. Han lär ha varit så innerligt trött på reportrars okunskap kring ekonomiska spörsmål, att han startade fortbildningskurser i journalistik.

ANNONS

Ord som opartiskhet, allsidighet, trovärdighet fick stort utrymme och för att klara det måste man som tidning stå oberoende. Långsamt frigjorde sig tidningarna från partipolitiken och i dag har de flesta ett oberoende framför sin ideologiska stämpel. Textreklam var strängeligen förbjudet och inget märke fick favoriseras. Detta märks än i dag hos public service som är snabba med att korrigera och nämna andra märken när någon lyfter fram något specifikt i en intervju, just för att undvika att favorisera någon.

I dag värnar landsortstidningarna om den lokala marknaden, både vad gäller företag som vill annonsera, men också redaktionellt. Det är vad som händer i min stad, mitt barns förskola och skola, min kommuns byggplaner och satsningar som läsarna vill ta del av.

Men man vill göra det digitalt. I dag är papperstidningen en långsam kanal som många lämnar därhän. Men intresset för vardagen finns kvar och därför är det viktigt att också vi producerar nyheter på fler plattformar än papper. Och där det växer allra mest är i den mobila plattformen, På samma sätt som papperstidningen var en självklarhet vid frukostbordet, på bussen till jobbet eller hemma i favoritfåtöljen efter jobbet, är det mobilen som ersätter nyhetsläsandet. Därför är det mycket glädjande att konstatera att vi nu har över 2 000 fler läsare som köpt ett plusabonnemang, för att ta del av våra nyheter på en digital plattform. Vi har hittat varandra och vi är där läsarna är. Kanske är det till och med så att den digitala utvecklingen är lika revolutionerande som tryckpressen en gång i tiden var.

ANNONS

Trevlig helg!

ANNONS