Symboler. Kristna nunnor bär såväl kors som slöja.
Symboler. Kristna nunnor bär såväl kors som slöja.

Både slöjor och kors måste få finnas

Ledare: Nyckelordet är öppensinnad

ANNONS
|

Vad betyder det att ha på sig ett kristet kors? Det beror på. Vissa ser det som en påminnelse om att Guds son torterades ihjäl för deras synders skull, andra som en symbol för det kärleksbudskap som han enligt legenden förmedlade. För några är korset ett långfinger mot diktatorer som säger att tanken och känslan inte är fri, för ytterligare några ett smycke de fick efter att ha sovit sig igenom konfirmationen.

Tolkningarna är många, och det är därför begripligt att de som engagerar sig i #mittkors har väldigt olika idéer om kampanjens innebörd. Den började som en solidaritetshandling med den franske prästen Jacques Hamel, han som fick halsen avskuren av islamistiska terrorister mitt under en gudstjänst i Frankrike för några veckor sedan.

ANNONS

Men på #mittkors officiella Facebooksida står det inget om honom. Där sägs det istället att man ska leta fram sitt kors ur byrålådorna och ta det på sig i syfte att stå upp ”för världens förföljda kristna”: det vill säga i Nordkorea, Irak och Eritrea, och på många andra håll.

I Expressen uppmanar historikern David Lindén folk att engagera sig i kampanjen för att ”markera avsky för IS”. En av initiativtagarna till #mittkors, prästen Helena Edlund, har dessutom en bakgrund som sverigedemokrat, och som Eskilstuna-Kurirens Alex Voronov påpekat har hon tidigare retat sig på att kyrkan är så ”politiskt korrekt” att den försvarar islam. Hon verkar alltså vara emot muslimer överlag.

Det är helt enkelt lite olika vad korset symboliserar. Och samma sak är det med slöjan. För parallellt med debatten om syftet med #mittkors löper nu en debatt om vad det egentligen betyder att vissa muslimska kvinnor döljer sitt hår, och andra till och med sina ansikten. Om detta borde förbjudas. Men det borde det förstås inte. Det enda som kan hindra den är enskilda situationer och praktiska skäl.

För en del bär slöja för att de tvingas till det, en del för att de är djupt troende, en del av tradition och ohejdad vana. På vissa håll är det förbjudet att inte ha slöja, på andra håll förbjudet att bära den.

ANNONS

Facebookkampanjer som #mystealthyfreedom, min förtäckta frihet, är en hyllning till rätten att välja själv.

Det är milsvid skillnad på att befinna sig i ett auktoritärt helvete och att traska dit längs en väg som är stensatt med goda föresatser om ”frihet”. Men när staten styr och ställer över vilka trossymboler folk får bära så är det att göra religion till politik, och religionen har inte i politiken att göra. Den är en privat fråga.

Politiken ska vara envist stum inför allt sådant; den ska varken tvinga eller förbjuda. Och civilsamhället? Ja, det har faktiskt ett och annat att lära av Jacques Hamel, han som från början inspirerade #mittkors.

Till hans begravning kom både judiska rabbiner, muslimska imamer, kristna församlingsmedlemmar och ateistiska lokalbor. Och när de som kände honom ska beskriva honom är det ett ord som hela tiden återkommer: öppensinnad. Det är också där skiljelinjen går. För det här handlar inte om vad vi tror på, om ens något, det handlar inte om smycken och tygstycken. Det handlar om den frihet vi tillåter andra.

ANNONS