Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Geir Olsen
Bild: Geir Olsen

Mimmie Björnsdotter Grönkvist: Begränsa Systembolagets godtyckliga makt

Systembolagets makt är godtycklig och snedvrider marknaden.

Det här är en ledartext. Bohusläningen är oberoende liberal.

Systembolaget har stoppat vinet Litrozzo från att säljas till privatpersoner i Sverige. Flaskans etikett, en teckning föreställandes två personer som halsar ur varsin vinflaska, uppfyller inte kraven på särskild måttfullhet. Stoppet gäller även privatimport och vindistributören Vin & Natur kan nu bara sälja flaskorna till restauranger, berättar de i ett inlägg på Instagram.

Systembolagets regler för etiketter är allt annat än tydliga. I fallet Litrozzo tycks oron vara att etiketten ska uppmuntra till överkonsumtion. Det är dock inte bara ivrigt klunkande av italienska naturviner Systembolaget vill skydda svenska folket ifrån, utan även farliga situationer. En vinflaska som avbildade en man med musköt nekades, men återlanserades med musköten utbytt mot en vandringsstav. Då blev den godkänd. Situationer relaterade till trafik och sjöfart kan också leda till att en etikett nobbas.

Förra sommaren uppmärksammades Ängöls Midsommaröl, efter att den nekats av Systembolaget. Etiketten, prydd av en målning av Jenny Nyström, avbildade dels en situation med båtar och anspelade på en drömsk sommarkänsla. Dessutom skapade produktnamnet, Midsommaröl, positiva associationer till högtiden. Inte okej, enligt Systembolaget.

Det märkliga var att ölen hade lanserats med samma etikett året före, och godkänts. Enligt Systembolagets produktchef hade de redan första året haft en intern diskussion om etiketten, men valde att godkänna den eftersom det var så kort inpå midsommar och “det är alltid roligare att säga ja än nej”. För tillverkarna och importörerna är den godtyckligheten allt annat än rolig.

Om man bortser från godtycket är det dessutom oklart vari faran med dessa etiketter ligger. Hade svenska folket, utan Systembolagets vakande öga, börjat skjuta musköt på fyllan eftersom en sådan avbildades på flaskan? Och vad är farligt med lättklädda kvinnor, vilket stoppat ett antal drycker? Bedömningen hamnar lätt i ren och skär moralism, och verkar bygga på en rädsla för att alkohol ska förknippas med vad som helst som är kul, härligt och glatt.

Detta går ut över småföretag, som på grund av Systembolagets monopolställning riskerar att inte kunna sälja sina produkter. Flera produkter från stora, internationella producenter, såsom båten på Vodka Explorer eller Captain Morgan som viftar med ett svärd, bryter dessutom mot reglerna men får säljas ändå. Så kan vi inte ha det. Systembolagets kvalitetskontroll bör bara beröra flaskans innehåll, och hålla sig långt borta från godtyckligt tyckande om etiketternas utformning.