Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bromma är inte bara till för Stockholm

Karin Pihl: 24 000 jobb hotas vid en nedläggning.

Det här är en ledartext. Bohusläningen är oberoende liberal.

Det blev maktskifte i Stockholm. Alliansen har, tillsammans med Miljöpartiet, kommit överens om att bilda ett nytt majoritetsstyre. Trevligt för stockholmarna, men faktum är att besluten som fattas i Stockholms fullmäktige ibland påverkar resten av landet. Exempelvis hur lätt det är att ta sig till, och från, staden.

I förhandlingarna inför det nya styret har Miljöpartiet fått igenom kravet på att inte förlänga markavtalet med Bromma flygplats. Det nuvarande går ut 2038. Det innebär alltså att flygplatsen måste lägga ner då. I stället vill politikerna bygga bostäder på marken.

Bostadsbyggande är bra och flyg är dåligt för miljön. Så långt håller miljöpartisternas resonemang. Men Bromma flygplats är inte enbart till för att stockholmare ska kunna resa från huvudstaden. Precis som ledarskribenten Emma Jaenson konstaterar i BLT (20/10) skulle nedläggningen av Bromma påverka blekingeborna som behöver kunna ta sig till Stockholm. Samma resonemang gäller givetvis för andra delar av landet. Gotland, Halmstad, Sundsvall, Mora och Trollhättan är bara några av de många platser som skulle drabbas.

Bromma flygplats är viktig för näringslivet i hela Sverige. Av alla resor till och från Bromma är 90 procent arbetsrelaterade, enligt Stockholms handelskammare. 24 000 jobb hotas vid en nedläggning. Det handlar om människor som veckopendlar eller ofta behöver vara i huvudstaden för arbetsmöten.

Men Arlanda, då? För många resenärer är Bromma överlägset Arlanda. Det går snabbt att ta sig till och från Stockholm city med den vanliga kollektivtrafiken och man slipper böket på en stor flygplats som Arlanda. Dessutom skulle det inte gå att leda om all trafik från Bromma, eftersom Arlanda är nära maxkapacitet. Det går helt enkelt inte att låta fler flyg lyfta och landa utan att bygga ut flygplatsen.

Visst vore det bättre om folk satte sig på tåget i stället. Inte minst ur klimatsynpunkt. Innan Bromma flygplats eventuellt läggs ner behöver dock Sverige ge järnvägsnätet en rejäl uppryckning. Exempelvis genom att bygga nya banor för höghastighetståg.

Ökat tågresande är önskvärt, men Sverige är ett avlångt land. I framtiden blir det förhoppningsvis smidigare och snabbare att åka tåg till Stockholm från många delar av landet, men höghastighetsbanor eller inte - det kommer alltid ta tid att ta sig mellan Stockholm och norra Norrland utan att nyttja luften.

2038 ligger långt fram i tiden. Att marknaden kommer att hinna producera eldrivna plan som lämpar sig väl för inrikesflyg är inte omöjligt. Den ambitionen finns exempelvis i Norge. Stockholmspolitikerna bör tänka längre - både geografiskt, och tidsmässigt.

Bromma. Flygplatsen är viktig för hela Sverige.

Länkar: https://www.dagenssamhalle.se/debatt/24-000-jobb-hotas-om-bromma-flygplats-laeggs-ned-9578