Skolan. Behovet av kraftfulla reformer löses inte med lotteri.
Skolan. Behovet av kraftfulla reformer löses inte med lotteri.

Därför är det fel med skollotteri

Det är de dåliga skolorna som är problemet – inte de bra.

ANNONS
|

Svensk skola har länge dragits med problem. Och för ett välfärdsland är skolresultaten pinsamt dåliga. Var fjärde elev i grundskolan är inte godkänd i alla ämnen. Det är förödande för såväl individen som samhället att så pass många inte klarar skolan. Det är direkt kopplat till arbetslöshet och i värsta fall missbruk och kriminalitet senare i livet.

Skolkommissionen, som arbetat på uppdrag av regeringen, har nu lagt fram en rad förslag om hur skolan ska förbättrats. Men vid en närmare granskning är det mycket väsen för lite ull. Mest handlar det om att göra en rockad i fråga om fördelningen av statsbidragen till kommunerna. De kraftfulla strukturförändringarna lyser med sin frånvaro.

ANNONS

Främst sticker skolkommissionens förslag om lottning ut. Förslaget går ut på att elever ska slumpas ut till de mer attraktiva skolorna istället för att, som idag, få plats efter hur länge de har stått i kö. Men att sätta käppar i hjulet för det fria skolvalet är inte lösningen. Tvärtom leder det till att elever som bor i utsatta områden men vill läsa någon annanstans förlorar möjligheten att göra så. Att lotta ut platserna gör inget åt grundproblemet, att skolorna idag uppvisar mycket stora skillnader i kvalitet. Eller för att uttrycka det rakt på sak: att vissa skolor uppenbarligen är så dåliga att eleverna inte vill gå där.

Att Skolkommissionen blundar för detta är inte seriös skolpolitik.

När man har stängt ner dåligt fungerande skolor, såsom i Rosengårdsskolan i Malmö, har de elever som spridits ut till andra skolor höjt sina betyg. Men man ska varken behöva lotta ut elever eller stänga skolor, utan se till att skolorna fungerar likvärdigt bra.

Så hur ska det gå till?

Jan Björklund (L), som kallat Skolkommissionens förslag för ”en stor besvikelse”, vill se att skolan förstatligas. Dessutom vill han ha ett lönelyft för lärare och tidigare betyg. Även Moderaterna har riktat kritik och pekar på den enorma lärarbristen som behöver åtgärdas.

ANNONS

Till och med de unga socialdemokraterna i SSU, som förvisso är nöjda med att de har fått igenom en del av sina punkter, har kallat delar förslagen för ”lite luddiga och fega”.

Om man vill skapa en likvärdig skola bör man heller inte tona ner vikten av tydliga ordningsregler och att ge lärarna utökade befogenheter att omhänderta mobiltelefoner och annat som kan störa på lektionstid. Skolor med tydliga ramar, såsom Internationella engelska skolan, fungerar i regel bättre. Eleverna mår bra av att veta vad som gäller och av att skolan tillåts vara skola.

Regeringen saknar det intresse och politiska mod som krävs för att göra det viktiga lyft som svensk skola är i skriande behov av.

Läs mer:

ANNONS