Tät trafik. Över 30 000 fordon passerar varje vardagsdygn på 44:an i västlig riktning.
Tät trafik. Över 30 000 fordon passerar varje vardagsdygn på 44:an i västlig riktning.

Därför måste vi skaffa mer kunskap om trafiken

Nya handlingsplaner för trafiken kräver undersökningar – nu har man inte ordentliga kunskapsunderlag.

ANNONS
|

Just nu är ett förslag till Uddevalla kommuns trafik- och parkeringsstrategi ute på remiss. Dokumentet har en mycket bra problembeskrivning. Samtidigt står det klart att det är fortfarande en hel del fakta som måste fram, innan det är dags att skapa en handlingsplan.

Nulägesbeskrivningen av trafiken är mycket intressant. Stora delar av stadens problem i dag är resultatet av Uddevallas expansion det senaste halvseklet. Staden är gles, vilket innebär att bil är en nödvändighet för att ta sig runt i staden. Under 50- och 60-talen expanderade staden norrut och österut. Uddevallaborna bor uppe i skogar och på berg ovanför centrum. De som cyklar till och från arbeten i centrum får starka ben och god kondition.

ANNONS

Staden är avskuren i två delar av stadsmotorvägen. På 80- och 90-talen expanderade staden i stället västerut efter Torps etablering. Uddevalla har vad som kallas ”urban sprawl” och en stadskärna som kämpar för att överleva i konkurrens med ett stort köpcenterområde.

Det finns en upplevd dålig tillgång till parkeringsplatser i centrum. Men nyttjandegraden av flera centrala parkeringsanläggningar är samtidigt låg. Det finns omkring 1500 parkeringsplatser i centrum, men mindre än 30 procent av dessa är kommunala.

När det gäller kollektivtrafiken har Uddevalla inget naturligt nav, utan tre knutpunkter. En av dem, Torpterminalen, ligger långt utanför centrum.

Detta och mycket mer är allmänt känt av de flesta Uddevallabor. Men samtidigt finns det mycket som behöver undersökas.

Utifrån existerande undersökningar finns det anledning att anta att bilen är dominerande färdmedel – långt över rikssnittet – men exakt hur mycket vet vi inte. Enligt strategidokumentet behöver kommunen genomföra en resvaneundersökning i kommunen och tätorten. Man har heller inte siffror på trafikflöden för privatbilism, företagstransporter, cykeltrafik och fotgängare. En studie av trafikstråken behöver genomföras. Kommunen har inte ens en förteckning på cykelparkeringar i kommunen. Det är alltså mycket fakta som saknas för att politikerna ska gå direkt till beslut i parkerings- och trafikfrågor.

Antagligen kommer det inte att råda någon oenighet om det strategiska målet att ingen ska dödas i Uddevallatrafiken. Men när det gäller biltrafikens omfattning kommer det nog att bli strid. Strategin är glasklar på en punkt: ”Ytan för trafikslaget bil i centrala Uddevalla ska minska till förmån för andra funktioner för en attraktiv stadskärna”. Utbudet av parkeringsplatser ska därför också ”anpassas”, i klartext: bli färre.

ANNONS

I strategin räknar man med att fler boende i centrum måste använda bilpoolar. Det är i och för sig en önskvärd utveckling. Men då måste Uddevalla centrum också utvecklas i en sådan riktning att man upplever att man behöver använda bilen mindre. Det är en utmaning för dagens och morgondagens politiker i Uddevalla.

ANNONS