Inventerad inventarie. Namnbytet som skrotades innebar att regionen nu har koll på alla skyltar.
Inventerad inventarie. Namnbytet som skrotades innebar att regionen nu har koll på alla skyltar. Bild: Kent Eng

Dålig nyhet för skyltmakarna – bra nyhet för skattebetalarna

Regionens varumärke skulle knappast stärkas av ett onödigt miljonprojekt.

ANNONS
|

Det har sina nackdelar med att vara pionjär. Västra Götalandsregionen bildades efter valet 1998 då ett gemensamt landstingsval hölls för de gamla landstingen i Bohuslän, Norra och Södra Älvsborg, Skaraborg och Göteborgs kommun. Nu har ordet landsting gått i graven och regioner finns i hela Sverige. Men de andra regionerna har ordet region först och därefter följer gamla landskaps-, landstings- eller länsnamn.

Ingen stor sak kanske, åtminstone språkligt sett. Men regionen uppfattade att en tvingande lagstiftning när det gäller namnen på Sveriges regioner var på väg. Därför fattades ett beslut år 2019 att byta namn till Region Västra Götaland. Då blev de praktiska problemen tydliga. Namnbytet skulle träda ikraft i år men arbetet med att byta skyltar och informationsmaterial skulle ta fyra år och kosta någonstans runt tio miljoner kronor.

ANNONS

Att byta namn skulle inte vara ett lyckat varumärkesarbete, det behöver man inte vara PR-expert för att inse.

Reaktionerna från allmänheten lät inte vänta på sig hos allmänheten. På insändarsidan kunde man läsa formuleringar som ”oanständigt”, ”inte genomtänkt”, ”inkompetent” med flera hårda omdömen. Allmänhetens reaktioner stod också i centrum för det enda inlägget när regionfullmäktige i tisdags beslutade – slutgiltigt – att inte ändra namn på regionen. Det var Conny Brännberg (KD) som hade läst liknande omdömen i de skaraborgska tidningarna och yrkade bifall till förslaget. Ingen annan yttrade sig, så det var väl det enda som behövdes sägas i denna fråga.

LÄS MER:Regionen river upp beslut om namnbyte

Regionen hade först skjutit upp beslutet på grund av pandemin och sedan visade det sig att regeringen inte hade för avsikt att lagstifta i frågan. Namnändringen var alltså inte alls nödvändig och nu blir den inte av.

Beslutet var klokt. Namnfrågan skulle ta fokus från viktigare saker, både bland regionens tjänstemän och engagerade insändarskribenter. Att byta namn skulle inte vara ett lyckat varumärkesarbete, det behöver man inte vara PR-expert för att inse.

Visst kommer det hända att folk kommer att använda uttrycket Region Västra Götaland ändå. Men vilken variant man än använder finns det väl ingen tvekan om vilken organisation som avses. För allmänheten funkar nog skyltarna lika bra ändå.

Tydligen har regionen lagt ned 100 000 kronor på en skyltinventering, men det skulle ha behövts ändå. Regionen äger hundratals fastigheter, vilket säger något om omfattningen av projektet. Nu blir ett antal skyltmakare utan uppdrag, men förhoppningsvis försvinner coronakrisen och skyltmakarna kan göra skyltar för nya företag istället.

ANNONS
ANNONS