Dyrköpt läxa för Västtrafik och Kronan

Karl af Geijerstam: Kan man inte hålla vad man lovar måste kontraktet brytas

ANNONS
|

I filmen "Armageddon" finns en scen där hjältarna ska åka iväg med rymdfärjan. När raketerna ska starta påpekar Steve Buscemis karaktär att varenda en av de hundratusentals delarna är producerad av den som lade det lägsta budet. Poängen är att man borde oroa sig ganska mycket för kvaliteten i bygget, när man bara fokuserat på kostnaden. Ingen konstruktion är ju starkare än dess svagaste länk. Denna scen kommer man att tänka på när man läser om Västtrafiks hävande av avtalen med taxibolaget Kronan.

Efter 216 klagomål på tre månader var Västtrafik tvunget att agera. Taxibolaget Kronan förlorar nu 11 av de 29 avtal som bolaget har tecknat med Västtrafik om serviceresor.

ANNONS

LÄS MER:Hundratals klagomål granskade

I dagens tidning kan man läsa om den frustration som boende och personal på avdelningen Svalan i Uddevalla har upplevt under sommaren. Personalen har fått konstant kontrollera förarnas arbetsuppgifter eftersom det har blivit så mycket fel. Förare känner inte till adresserna, vet inte vilka de ska köra och kan inte språket ordentligt.

Efter tre månader har nu Västtrafik tagit till sig av klagomålen och satt ned foten. För personal och brukare har det känts som en lång tid, men Åsa Björk på Västtrafik menar att man agerade så snabbt som möjligt. För det är ju klart att misstag kan ske. När man byter till ett nytt bolag kommer det alltid att vara inkörningsproblem, både med personal och teknik.

Men det är uppenbart att problemen i de här fallen var systematiska och inte något som Västtrafik bedömde att man skulle kunna komma tillrätta med. En generös tolkning av det vi vet hittills är att bolaget har tagit sig vatten över huvudet. Kronan hade inte personal och teknik för att kunna leverera det som Västtrafik beställde av bolaget.

Oavsett om offentlig sektor utför tjänster i egen regi, eller anlitar privata bolag är kvalitetskontroller nödvändiga, vilket Västtrafik har gjort. Visst, de kan ofta bli en stelbent byråkrati, men rutiner behövs. I det här fallet har Västtrafik gjort en nödvändig markering. Men för brukarna är det en klen tröst om det inte blir bättre ordning på transporterna.

ANNONS

För det är ju så att det billigaste budet kanske inte alltid är det bästa. Det är inte bara lycksökare som man måste akta sig för, utan även glada amatörer som inte kan leverera. Nu kanske det kostar mer för Västtrafik, men lärdomar kan ibland kosta.

ANNONS