Ute i kylan. Färgelandas kommunchef Jan Eriksson har blivit utsedd till det bondeoffer, som ska rikta uppmärksamheten bort från kommunpolitikernas eget ansvar. Det är en plan som stött på patrull.
Ute i kylan. Färgelandas kommunchef Jan Eriksson har blivit utsedd till det bondeoffer, som ska rikta uppmärksamheten bort från kommunpolitikernas eget ansvar. Det är en plan som stött på patrull.

En allt grumligare soppa

Färgelandas kommunchef Jan Eriksson framstår numera allt mer som ett offer för en klantig förvaltning än en klantig förvaltningschef som får ta konsekvensen av sitt eget handlande.

ANNONS
|

Redan i förra veckan stod det klart att Färgelandas kommunchef Jan Eriksson får lämna sitt jobb, eftersom majoriteten i fullmäktige (C, M och KD) inte längre har förtroende för honom. Först i måndags tog kommunstyrelsen under ett extrainsatt möte det formella beslutet. Samtidigt stängdes Eriksson, som det gick att läsa i gårdagens Bohusläningen, av från sin tjänst med omedelbar verkan.

Kommunstyrelsens ordförande Peter Johansson (KD) vill fortfarande inte gå in på skälen för beslutet – inte ens den politiska minoriteten i kommunstyrelsen har blivit informerad, vilket är minst sagt anmärkningsvärt.

Den senaste mandattiden har det varit politiskt turbulent i kommunen, vilket lett till att Jan Eriksson fått en mer framträdande roll än han annars skulle ha haft.

ANNONS

Färgelandaborna kan se tillbaka på en mandatperiod där pengarna rann ur kommunens fickor i samband med renoveringen av Björnhuset, samtidigt som kommunen – åtminstone försökte – spara in på annat som skadeståndet till en mobbad pojke eller nedläggningen av skolorna i Järbo och Stigen, som sades kosta för mycket.

Nu är Färgelandas ekonomi körd i botten. I gårdagens Bohusläningen framgick det att kommunstyrelsen beslutat om en skattehöjning på häpnadsväckande 1:50 kronor för 2011. Efter höjningen kommer Färgelanda att få en av Sveriges högsta kommunalskatter, men det räcker inte för att få ekonomin i balans. Kommunen kommer att behöva spara in på sin verksamhet. I dagsläget talas det exempelvis om färre lärartjänster.

I detta läge hjälper det inte för kommunens företrädare att säga att de gjort så gott de kan. Någon behöver ta ansvar för det uppkomna läget – någon måste avgå. Ingen politiker tycks dock vilja ta ansvar för de beslut de varit med och fatta – tvärtom. Oavsett graden av inblandning i dessa beslut gör de alla sitt bästa för att två sina händer.

Kvar finns Eriksson, som visserligen går att kritisera på goda grunder. Han har exempelvis överträtt sina befogenheter i samband med renoveringen av Björnhuset. Som kommunchef har Eriksson ett ansvar för läget i kommunen.

ANNONS

Den politiska majoriteten utnyttjar detta faktum och tar till en gammal och beprövad metod – de gör Eriksson till det bondeoffer, som behövs för att kommunens majoritet ska kunna rikta uppmärksamheten bort från politikernas ansvar samtidigt som de visar skattebetalarna att de har handlingskraft.

Vanligtvis fungerar denna metod ganska bra. Men inte i Färgelanda. Som så ofta beror det på bristande juridisk kompetens. Det är än så länge oklart om Jan Eriksson omfattas av anställningsskyddet i las eller inte. Klart är att det inte finns något särskilt avtal mellan Eriksson och kommunen. Om det finns särskilda regler i kollektivavtalen, som täcker den uppkomna situationen verkar ingen ha tagit reda på.

Den grumliga soppa som Färgelandas kommunpolitik kan liknas vid har därmed om möjligt blivit ännu grumligare och skattebetalarna får än en gång stå för notan.

ANNONS