Åkte på bakslag. Uber Pop-förare har blivit granskade av Skatteverket.
Åkte på bakslag. Uber Pop-förare har blivit granskade av Skatteverket.

Fel att köra taxi utan utbildning

Den nya delningsekonomin kan inte innebära total avreglering.

ANNONS
|

Efter vårens stopp för appen Uber Pop kommer nu de rättsliga efterspelen. Omkring 60 förare har dömts för olaglig taxitrafik och ännu fler förare har fastnat i Skatteverkets kontroller.

En av de som fått omprövningsbeslut och skattetillägg är en man i 40-årsåldern som är skriven i Munkedal, vilket vi rapporterar om i dagens tidning. Skatteverkets beslut är mycket detaljerat och innehåller flera nyckeltals som gör att man kan rekonstruera hur mycket en genomsnittlig körning kostade och hur mycket pengar som i slutändan kom föraren till del. Det är en upplysande läsning.

Det ska först påpekas att Uber i juli månad deklarerade att företaget numera ska skicka ekonomiska uppgifter direkt till Skatteverket, men detta skedde inte för mannen i Munkedal, som upptaxeras för inkomster för år 2015.

ANNONS

Av Skatteverkets beslut framgår att mannen kört in 87 799 kronor brutto under den tid han var Uber Pop-förare. Av detta tog Uber 14457 kronor i provision, alltså omkring 16 procent av bruttoinkomsterna.

I bästa fall så ska den nya delningsekonomin fungera så att köpare och säljare enklare kan möta varandra, utan dyra mellanled. Men i det här fallet är det uppenbart att Uber är just ett mellanled som tar en avgift.

Men mannen har ju haft utgifter för drivmedel och dessutom kört från hemmet i Munkedal till Göteborg, där han har utfört körningarna. Skatteverket beviljar honom avdrag med 36264 kronor för detta, vilket innebär att han tjänat 36998 kronor, vilket han då ska betala inkomstskatt och skattetillägg på.

Enligt beslutet körde mannen 753 resor på en sammanlagd längd om 5030 kilometer. Varje resa var alltså ganska kort, under sju kilometer. Snittkostnaden för kunden blev då 116 kronor för en resa. Det är svårt att jämföra taxiresor eftersom de beror på framkörningskostnad, kilometerkostnad och tidsåtgång. En kort resa i centrum kan ju ta lång tid och en lång resa på landsbygden kan ta kort tid. Men jämför man med Taxi Göteborgs jämförprisresor så kan man – mellan tummen och pekfingret – räkna med att en resa med Uber Pop var omkring 40 procent billigare än med Taxi Göteborg.

ANNONS

Och det är ju klart. Någonstans måste den där mellanskillnaden tas. Så vad fick då föraren egentligen betalt? Ja, efter att mannen betalt inkomstskatt så blev förtjänsten mellan 35 och 40 kronor per uppdrag. Det ger ju lite extrainkomster, men frågan är hur många timmar som mannen lagt ned på att tjäna dessa pengar. Det vet vi ju inte, men eftersom han dessutom har kört från Munkedal så kan man anta att timlönen blev ganska mager.

Teknisk innovation och delningsekonomin kan sänka priser till nytta för konsumenterna. Men konkurrensen ska ske på lika villkor. Vad Uber Pop gjorde, var att frångå krav på utbildning och tillstånd som man måste ha som taxiförare. Dessa krav finns för trafiksäkerhetens skull och för att motverka förekomsten av svart arbetskraft. De försvinner inte med den nya delningsekonomin.

Länkar

Uber och förarna

Rätt att lägga ned Uber Pop

Nu delar Uber uppgifter direkt med Skatteverket

Dags att genomskåda Uber

ANNONS