Göteborg kan inte stoppa Västlänken

Karl af Geijerstam: Dags att släppa frågan och gå vidare

ANNONS

Det är rörigt i Göteborg, på många sätt.

Tidigare i veckan rapporterade Göteborgs-Posten om restaurangägaren Azra Smajic som driver restaurang Hasseblads vid Lilla Bommen. Hennes kundunderlag har halverats efter att Trafikverket har grävt ett djupt schakt för Västlänken precis utanför hennes uteservering. Hon har förlorat ekonomiskt på detta och funderar på att skicka ersättningskrav till Trafikverket, men det kommer förmodligen att avslås.

Västlänken orsakar också politisk röra. Det nya partiet Demokraterna har avbrutit samtalen med Alliansen i Göteborg om att skapa ett nytt styre för kommunen, vilken har styrts av Socialdemokraterna sedan valet 1994. Orsaken är att Alliansen inte har velat diskutera Demokraternas hjärtefråga, att stoppa Västlänken.

ANNONS

I torsdagens GP ställer Alliansen i Göteborg en mycket berättigad fråga till Demokraterna: "Det förvånar oss att Demokraterna verkar tycka att ett rödgrönrosa styre ska få fortsätta. Kommer Demokraterna medverka till att släppa fram en vänsterbudget med stora skattehöjningar?"

Alliansen påpekar också att deras alternativ till budget är det som trots allt samlar flest mandat i den nya fullmäktigeförsamlingen. Västlänksfrågan låser uppenbarligen allt annat i Göteborgspolitiken.

Men Västlänken kan inte stoppas, Demokraterna för en fåfäng kamp och driver en populistisk politik. Häromdagen fastställde Högsta Förvaltningsdomstolen järnvägssträckningen. Mark- och miljödomstolen har gett klartecken, men det är överklagat till Högsta Domstolen. Den politiska och juridiska processen är i stort sett färdig och grävskoporna jobbar på för fullt. Det politiska tåget har redan gått från perrongen.

Det är inga problem för Göteborgare att man har en säckstation, men för oss som vill åka förbi staden är det ett problem. Så enkelt är det. Göteborgarna får ursäkta, men Västlänken byggs inte för Göteborgarnas skull, utan alla andras. Därför är det inte heller ett kommunalt projekt.

Men det är klart att det också blir mycket byggnadsarbeten i centrum. Detta är dock ingen nyhet och inte har det varit någon hemlighet heller. Västlänkenplanerna presenterades i början på 2000-talet. I november 2002 kunde Göteborgs-Posten publicera en ritning hur tågtunneln skulle gå genom staden. G-P:s reporter Thomas Kristiansson konstaterade också följande: "Men för alla de 200 000 andra som trafikerar spårvagnen varje dag betyder det knappast så mycket. Spårvagnen kommer att gå ungefär lika sakta som i dag genom centrum." Detta var 16 år sedan.

ANNONS
Bild: af Geijerstam Karl (BHN)

För åtta år sedan, tisdagen den 30 mars år 2010, kom regeringens beslut. Den dagen intervjuade jag regionrådet Kent Johansson (C) om detta: "Det har gått som tåget i bra väder", sade han då.

Det året kom missnöjespartiet Vägvalet in i Göteborgs kommunfullmäktige och det är det politiska arvet som Demokraterna nu rider på. Missnöje med det rödgröna styret i Göteborg kan man ha, men det bör dock riktas åt rätt håll och framför allt fokusera på de kommunala frågorna. Släpper Demokraterna Västlänksfrågan finns många andra viktiga saker att ta tag i. Annars försitter man chansen. Då finns det tyvärr orsak att känna sorg, för Göteborg.

ANNONS