Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Edvin Bergström

Häpnadsväckande nonchalans av Kronan

Karl af Geijerstam: Hur tror man att man kan få förtroende med ett sådant här uppträdande?

Det här är en ledartext. Bohusläningen är oberoende liberal.

Under onsdagen vägrade taxibolaget Kronan att utföra de körningsuppdrag som man ska utföra enligt avtal med Västtrafik.

Sedan tidigare har Bohusläningen rapporterat om att bolaget förlorade 11 av de 29 avtal som bolaget har med Västtrafik. Detta skedde efter hundratals klagomål som kommit in under kort tid.

Kronans vd, Ibrahim Hassan Alfakawi, säger till Bohusläningen att alla klagomål som kommit in mot hans företag från kunder egentligen är riktade emot Västtrafik och att han och hans bolag är helt utan skuld till alla dessa rapporterade incidenter.

LÄS MER: Taxibolaget Kronans protest mot Västtrafik

Men de klagomål som Bohusläningen har tagit del av handlar inte bara om teknik, utan till stor del om tillkortakommanden hos bolagets personal.

LÄS MER: Dyrköpt läxa för Västtrafik och Kronan

Konflikten mellan Västtrafik och Kronan ledde alltså till att många personer blev utan transport på onsdagsmorgonen. Ibrahim Hassan Alfakawi påstod att han hade förvarnat Västtrafik, men det avvisade Västtrafik bestämt.

– De vägrar ha dialog med oss, säger Mikael Olsson, enhetschef leverans på Västtrafik. Bolagets agerande är enligt honom "helt oacceptabelt".

Ja, det är det verkligen. Det är häpnadsväckande nonchalant av ett bolag som inte kan leverera en tjänst att protestera på det här sättet. Bolaget hade ju trots allt fått behålla en del av kontrakten, det var inte alla som blev uppsagda. Istället för att strejka borde man jobba stenhårt på att förbättra kvaliteten och återupprätta förtroendet. Är man missnöjd med Västtrafiks system, villkoren i upphandlingen eller har inkörningsproblem på grund av ny personal går ju detta att ordna i dialog – inte i konfrontation.

Nu drabbas i stället de som bolaget skulle utföra transporter av. Många av dessa tillhör svaga grupper i vårt samhälle. Under onsdagen hade redaktionen kontakt med flera drabbade berörda och anhöriga som var synnerligen kritiska mot bolagets agerande.

(Andra läsare har påpekat att kommunerna kan vara dåliga kravställare mot sina brukare i avtalen. Förseningar kan inträffa på grund av att man helt enkelt har så stora tidsfönster när uppdragen ska vara utförda att barn kan komma för sent till skolan eller äldre kan komma för sent till uppbokade tider. Det kan vara sant, men det är ju just bolaget Kronan som fått klagomålen i detta fall.)

LÄS MER: Hundratals klagomål fick taxibolaget Kronan på fall

Hur tror man att bolaget över huvud taget kan komma i fråga att teckna nya kontrakt i framtiden? Detta är inte ett seriöst agerande av ett företag.

Kronan har överklagat Västtrafiks beslut. En seriös domstol torde ha för ändamålet väl anpassade förvaringsutrymmen för detta överklagande, strategiskt placerade under skrivbord.

Läs pressmeddelandet från Västtrafik