Underhållsarbete på järnväg - ett eftersatt område.
Underhållsarbete på järnväg - ett eftersatt område.

Järnvägar i förfall

Sänkta hastigheter ett tecken på kapitalförstöring i järnvägsnätet.

ANNONS
|

I veckan kom besked från Trafikverket att 69 järnvägssträckor måste få sänkt maxhastighet. Orsaken: rälsen är i så dåligt skick att den inte klarar höga hastigheter.

Detta är vad som inträffar när det offentliga inte underhåller de tillgångar man har. Det är frestande för finansministrar att skära ned på underhåll av infrastrukturen när hen tycker att andra reformer är viktigare. Men det kan man inte göra hur länge som helst. Till slut står man där med järnvägssliprar som ruttnar bort.

För de som reser med Bohusbanan blir problemet konkret och märkbart. Sänks hastigheten, då tar det längre tid att pendla och järnvägen blir mindre attraktiv. Om färre reser, då blir det också samhällsekonomiskt mindre lönsamt att lägga pengar på underhåll. Då får man en ond spiral och man riskerar att banor läggs ned. Det kapital som en gång är investerat förstörs.

ANNONS

När varningssignaler som dessa kommer från Trafikverket måste regeringen besinna sig. Det finns övertygande argument för att det är samhällsekonomiskt mycket bättre att underhålla och förbättra det redan existerande järnvägsnätet, framför att bygga nya höghastighetsbanor. Regionen konstaterar att banorna i Västra Götaland behöver sex miljarder kronor för att kunna utöka tågtrafiken i den takt som regionen önskar. Där har infrastrukturministern en utmaning att ta tag i.

ANNONS