Ingalill Sundhage
Ingalill Sundhage

Läxa eller inte läxa – det är inte frågan

Ingalill Sundhage: Viss kunskap måste nötas in.

ANNONS
|

I mitt facebookflöde har läxans vara eller icke vara dykt upp. Och eftersom vi alla har gått i skolan har vi erfarenhet och har därför en uppfattning om läxors vara eller icke vara. Risken när man diskuterar svensk skola är att äpplen blandas med päron. Dom som skriker efter katederundervisning menar egentligen mer ordning och reda, och dom som vill ha betyg och prov, efterlyser en pedagogik som motiverar eleven, tror jag.

För det finns väl ingen som vill ha en skola där ditt barn känner ångest och oro inför lektionen och där stressen sätter sig i magen och huvudet, medveten om att just denna uppgift avgör vilken bokstav det blir i betyget?

ANNONS

Läxor då, ja enligt författaren Pernilla Alm, som är lärare och författare till boken "Läxfritt – för en likvärdig skola", tar Skolverket inte ställning till läxans vara eller icke vara. Däremot uttrycker Skolverket vikten av att läxan är förberedd, förklarad och följs upp i undervisningen.

Diskussionen om läxans vara eller icke vara handlar om flera saker. Förutom att viss kunskap måste repeteras och nötas in, blir det en rättvisefråga . Alla har inte föräldrar som har tid eller förmåga att hjälpa barnen med läxan, därför ska läxan bort. Eller så har läxan blivit ett problem för föräldrarna när läxan skapar konflikter därhemma.

Viss kunskap måste nötas in för att fastna. Vi kan kalla det för bulkkunskap. Du måste öva kort och gott för att lära dig saker. "I become what I am practicing", sa exempelvis nobelpristagaren i litteratur Bob Dylan.

Istället för att diskutera läxans vara eller icke vara borde vi diskutera hur läxor utformas på bästa sätt. Att ge en 9 åring en läxa den inte klarar av är kontraproduktivt. Förutom att barnet inte får lyckas med sin uppgift, har pedagogen inte lyckats med sitt uppdrag. Sådana läxor ska bort. Men kan pedagogen istället ge uppgifter som möter varje elev på sin nivå är mycket vunnet. Att individanpassa lärandet och läxor hade gynnat alla. Om det är genomförbart i dagens skola är kanske mer tveksamt. Det tar om inte annat mer tid.

ANNONS

Slentrianmässiga läxor utan förberedelse och eftertanke är en dålig idé. Men med samspelande lärare och lärarledd studietid efter klasslektionerna minskar behovet av läxor. Om eleven behöver träna i matte är det en mattelärare som hjälper eleven, är det språkövning som gäller, ja då är det en språklärare som stöttar i arbetet.

Det hade i alla fall jag haft glädje av i tonåren.

Trevlig helg!

ANNONS