Snabbt. Höghastighetståg i Kina. Just nu debatteras byggandet av liknande spår i Sverige.
Snabbt. Höghastighetståg i Kina. Just nu debatteras byggandet av liknande spår i Sverige.

Lånemodell är bättre för tågen

Kristdemokraterna säger ja till byggnation av höghastighetsjärnväg (Göteborgs-Posten 12/4). Sedan tidigare har också Miljöpartiet och Centerpartiet ställt sig bakom projektet.

ANNONS

Men de stora partierna tvekar. Socialdemokraterna har uttalat sig skeptiskt. Moderaterna sa nej under hösten 2016, men stängde inte dörren för all framtid.

Det finns framför allt två anledningar till försiktigheten. Den första är finansieringen. Om höghastighetsbanorna finansieras på löpande räkning i statsbudgeten trängs andra investeringar undan på grund av det finanspolitiska ramverket. Den nya järnvägen blir mer eller mindre den enda stora satsningen under ett antal år.

Det andra är själva nyttan. Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyl visar att projektet är mycket olönsamt ur samhällssynpunkt.

Mot båda dessa orosmoln finns goda argument. Som PM Nilsson skriver i Dagens industri (12/4) innehåller inte Trafikverkets nyttokalkyl positiva effekter på arbetsmarknad eller stadsutveckling. Dessutom finns ett flertal faktorer i modellen som snedvrider beräkningen. Både räntekostnaderna för statens lån och risken för krig och naturkatastrofer överskattas.

ANNONS

Vad gäller finansieringen har förespråkarna för höghastighetsjärnväg gjort klart att de kan tänka sig lån istället för löpande räkning. Det är bra, inte minst eftersom det möjliggör en snabb utbyggnad – vilket gör nyttan av spåren ännu högre. I grunden är det också orimligt att en viss generation skattebetalare ska betala för en investering som kommer att användas i många decennier.

Vad gäller finansieringen har förespråkarna för höghastighetsjärnväg gjort klart att de kan tänka sig lån. Som KD:s Jakob Forssmed skriver innebär det inte att kostnaden blir lägre än om kostnaden tas som ett vanligt anslag i budgeten. Däremot gör lånefinansiering att byggtiden kan kortas, vilket i sin tur leder till att nyttan blir större eftersom den realiseras tidigare. I grunden är det också orimligt att bara dagens skattebetalare ska betala för en investering som kommer att användas i många decennier.

Höghastighetsbanor krymper avstånden, avlastar det befintliga järnvägsnätet och skapar dynamiska effekter längs hela sin sträckning. Försiktighet är bra, men nu krävs ett beslut. Bygg höghastighetsbanorna, och gör det snabbt.

ANNONS