Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Gunilla Håkansson, chefredaktör

Inte lätt för tågälskare i Bohuslän

Gunilla Håkansson: Trist att behöva ta bilen istället för tåget i tjänsten

Bohusläningen är oberoende liberal. Fristående kolumnister representerar ett bredare politiskt spektrum. Åsikterna är skribentens egna.

Jag gillar att åka tåg. Ännu mer sedan jag bröt ett antal revben i en bussolycka i höstas, där den mycket trygga och erfarna chauffören överraskades av tre kronhjortar som plötsligt hoppade fram framför bussen. Jag - som alltid, alltid, alltid - har bälte i buss och brukar tjata på alla andra att ta på sitt, hade denna gång missat och rullade runt som en vante och slog i ryggen så revbenen rök. Vad hade hänt om jag i stället suttit i en bil och dundrat in i dessa kolosser?

Särskilt förtjust är jag i X2000, dessa 25 år gamla farkoster som går som raketer genom landskapet. Det är en njutning att susa fram i 250 km/tim och jag, som fortfarande har ärenden i Malmö (eftersom min sambo ännu inte fått jobb i Bohuslän) tar mig till Göteborg på två och en halv timme. Sedan är det bara lite drygt åtta mil kvar till Uddevalla - då tar det en timme och en kvart. Minst. Hade jag i stället velat åka till Trollhättan, som är nästan lika långt, hade det bara tagit 38 minuter. Jag är mycket avundsjuk!

Detta beror ju på att det är dubbelspår till Trollhättan och inte till Uddevalla. Vi har ju E 6:an, en fin och bred motorväg, men jag föredrar som sagt tåg. Inte enbart av miljöskäl. Jag pendlar ju en del mellan Strömstad och Uddevalla eftersom jag är chefredaktör för både Strömstads Tidning och Bohusläningen. Då brukar jag försöka ta tåg, även om det tar en halvtimma längre tid i varje riktning. Jag kan ju jobba på tåget, så jag vinner två timmar i arbetstid när jag slipper hålla händerna på ratten. Men så fort det blir storm så ställs tågen in och ersätts av buss. Till en början var detta helt obegripligt för mig. Den mest utsatta sträckan i södra Sverige är ju Öresundsbron, och där stoppas biltrafiken långt innan tågen vid hårda vindar. Det ska mycket till innan det blir tågstopp. Nu har jag fått förklarat för mig att det beror på att underhållet av tågbanan i norra Bohuslän är mycket eftersatt. Därför tar man inga risker och ställer ofta in tågen av väderskäl, som alltså klarar mindre vind än bussarna i norra Bohuslän. Tågtidtabellen är också gles. Jag tvingas ta bilen när jag jobbar halvdagar på vardera redaktion, eftersom tågen och bussarna går så sällan.

Jag tycker det är trist, inte enbart av personligt intresse. Fastighetsmäklarna säger att de tre viktigaste egenskaperna för att sälja en fastighet är: 1. Läget, 2. Läget och 3. Läget. Lite samma är sak är det för en ort. De tre viktigaste punkterna för utvecklingen är: 1. Infrastrukturen, 2. Infrastrukturen och 3.Infrastrukturen.