Ingalill Sundhage chefredaktör Bohusläningen
Ingalill Sundhage chefredaktör Bohusläningen Bild: Lasse Edwartz

Mediehusen ska vara samhällets torg för samtal

Ingalill Sundhage: Därför är kontakten med läsekretsen viktig att vårda.

ANNONS

Aldrig har det varit enklare att göra sig hörd i dag. Tack vare sociala medier når var och en ut till många på kort tid, oavsett om det är en myndighet, företag eller enskilda. Information, nyheter, tyckanden och åsikter sprids snabbt via nätet. Sett utifrån ett demokratiskt perspektiv är det också ett steg i rätt riktning.

Men det är också lika lätt att sprida felaktig information, hittepånyheter och sist men inte minst idiotförklara andra när man inte delar åsikterna som torgförs digitalt. Ni vet, sånt som ger en fadd eftersmak och som kan vara både sårande och nedvärderande för de som utsätts. För en si så där tio år sedan var det med regel än undantag. Då kallades kommentarsfälten på tidningarnas sajter för pisserännan. Där var det fritt fram för alla möjliga invektiv, det vill säga sånt som inte hör hemma i en seriös mediemiljö, om ni frågar mig. Som ansvarig utgivare släppte jag aldrig kommentarsfälten fritt, utan vi kämpade med förmoderering för att slippa dras ner i smutsen och alltid ha koll på läget i våra plattformar. Så kloka reportrar såg till att tvätta bort de värsta avarterna.

ANNONS

Sedan dess har mycket hänt. Kommentarsfälten har stängts av för att återigen öppna till möjligheten att tycka, fast under mer ordnade former. Medier och demokrati, som är ett nationellt innovations- och forskningsprogram vid Lindholmens Science Park har publicerat en rapport som berättar hur olika aktörer resonerar kring sin läsarkommunikation. Och lösningarna varierar från att ha en mer automatiserad bevakningslösning till att vissa mediehus återtar initiativet och sköter flödet av åsikter i kommentarsfälten själva.

Som nyhetsförmedlare vill vi ha kontakt med läsekretsen. Det är inget nytt. Förr fanns radskrivare i varenda by som hade örat mot marken och visste vad som var snackisen på orten och vad människorna som levde där ville läsa om. I dag är det mer komplicerat med fler plattformar och uttryckssätt, även om det fortfarande är det lokala som lockar. Men relationen till läsarna är viktigare än någonsin, för både transparensens, relevansens och trovärdighetens skull. Och därför är kontakten med läsekretsen viktig att vårda.

Bohusläningen har tagit hjälp av tjänsten Ifrågasätt och erbjudit möjligheten att kommentera. Nån större skjuts i kommenterandet har det inte blivit, men skam den som ger sig. Läsarnas input är viktig och fungerar det inte på ena sättet får vi ta till andra. Kontakten med redaktionen ska vara självklar för våra läsare.

ANNONS

Trevlig helg!

ANNONS