Dyrt lösgodis. Mobilspelet Candy Crush gav spelföretaget King sin enorma framgång. Nu är frågan om vad som kommer näst.
Dyrt lösgodis. Mobilspelet Candy Crush gav spelföretaget King sin enorma framgång. Nu är frågan om vad som kommer näst.

När spelnörden besegrade jante

Svensk företagande är en framgångssaga. Människor över hela världen klär sig i Hennes & Mauritz-kläder och inreder sina hem med möbler från Ikea. För att vara ett så litet land finns det mycket att vara stolt över.

ANNONS
|

I veckan fick Sverige ännu en framgångshistoria när ett amerikanskt bolag köpte det svenskgrundade spelföretaget King som ligger bakom succéspelet Candy Crush. Köpesumman var 50 miljarder kronor. Det är mer än försvarets årliga budget. Det är också tre gånger mer än vad kinesiska Geely fick lägga ut för den svenska industriella kronjuvelen Volvo Personvagnar.

Affären är en av de största i svensk it-historia. Men troligtvis inte den sista.

Uppköpet av King är i stället en i raden av framgångsrika affärsuppgörelser för svensk IT-sektor. Förra hösten köpte Microsoft svenska spelföretaget Mojang för 18 miljarder kronor.

Underhållningsindustrin har länge varit en svensk nationalgren. Musikundret sträcker sig från Abba till Avicii. Nu är det spelbranschen som står för tillväxten. 2014 omsatte svensk spelexport nästan nio miljarder kronor. Det var en kraftig ökning från föregående år.

ANNONS

Många framgångsfaktorer sammanfaller när det kommer till det svenska IT-undret. Persondatorreformen, tidig bredbandsutbyggnad och tillgången på gratis utbildning är alla politiska beslut som bidragit till den svenska IT-nationen. Förhållandevis effektiva myndigheter och liten korruption gör det attraktivt att driva bolag.

När tankesmedjan Legatum Institute i London rankar välmående länder rankas Sverige etta när det gäller entreprenörskap. Det är en enorm utveckling från det land som länge kunnat förlita sig på stora industrier.

Det är inte bara de reella förutsättningarna för företagare som har förbättrats utan också inställningen till företagande. När Skype-grundaren Niklas Zennström sålde sitt företag 2005 för 31 miljarder kronor, pratade kritikerna om ”vanvett” och ”hysteriska summor”. Såren från IT-kraschen var ännu inte läkta.

Nu är det ett radikalt annorlunda företags- och innovationsklimat som möter entreprenörer. Företagsledare firas som stjärnor. Det görs Hollywoodfilmer om både Apple-grundaren Steve Jobs och Facebook-chefen Mark Zuckerberg. Internet har inte bara gjort entreprenörskapet tillgängligt, utan också häftigt. Det är nödvändigt eftersom IT-branschen skriker efter kompetens. För det är inte efterfrågan som håller tillbaka utvecklingen, utan tillgången på kvalificerad arbetskraft.

Framgång föder framgång. Ett bra företagsklimat behöver ett välfungerande ekosystem. En affär som i fallet King frigör inte bara pengar utan också humankapital som återinvesteras. Idén att man inte får tjäna pengar på företagande i Sverige är borta. Det är inte en dag för tidigt.

ANNONS
ANNONS