Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Krisarbete. Stefan Löfven måste ta transportstyrelsens skandal på allvar. Han kan börja med att ta råd av Göran Persson.

Joakim Rönnbäck: Nu måste Stefan Löfven ringa Göran Persson

Joakim Rönnbäck: Försvagad socialdemokrati. Säkerhetshålen hos Transportstyrelsen har försatt regeringen i en förtroendekris.

Det här är en ledartext. Bohusläningen är oberoende liberal.

I måndags (24/7) mötte statsminister Stefan Löfven (S) till slut media med anledning av IT-skandalen. Löfven lade där fram förslag till utredningar och hårdare kontroller vid outsourcing av känsliga uppgifter. Förslagen är senkomna och saknar politisk fantasi. Dessutom är socialdemokratins försök att vrida skandalen till en fråga om privatiseringar rent oansvariga.

International Business Machine Corporation (IBM) är ett av världens största och mest välrenommerade teknikföretag. Läckta statshemligheter från en kund skulle vara förödande för ett företag vars affärsidé är att bli betrodd med känslig data. En klok upphandling av en sådan leverantör hade gynnat svensk säkerhet. Nu raserades i stället den svenska statens trovärdighet.

Sedan avslöjandet om säkerhetshålen hos Transportstyrelsen genomgår regeringen en akut förtroendekris. Uppgifter om såväl personuppgifter som militärt känslig information har varit tillgängligt för obehörig personal.

Statsministern måste nu arbeta för att reparera det som har förlorats. Transportsstyrelsens skandal är allvarlig av flera skäl men utgör framförallt ett grundskott mot år av säkerhetspolitiskt arbete. Sverige ställer upp i internationella insatser, samövar med andra stater och byter underrättelseinformation. Sverige ska, helt enkelt, vara ett land att lita på. Detta har gått igen i allt från debatten om militär närvaro i Afghanistan till FRA-lagen.

Omkringliggande Nato-länder är sällan lika ambitiösa. Ska Sverige kunna bygga säkerhet som ett litet alliansfritt land är andra länders förtroende avgörande. Statsvetaren Ann-Sofie Dahl har exempelvis uppmärksammat hur det svenska tillvägagångssättet fått Sverige att i Nato-sammanhang refereras till som Partner number one – den främsta partnern.

En Partner number one slarvar inte i upphandlingar eller låter säkerhetshål uppstå och fortgå utan åtgärd. Därför ser Transportstyrelsens skandal ut att bli regeringens största motgång under mandatperioden.

Dynamiken i skandalen liknar en annan kris som Socialdemokratin hellre talar om. Under 1990-talet kraschade den svenska ekonomin med år av budgetsanering och andra allvarliga följder. Den gången kom socialdemokratiska politiker att spela en viktig roll när Sveriges ekonomiska anseende återställdes och strukturella svagheter reformerades bort.

I dag styrs Sverige av en kraftigt försvagad socialdemokrati där kompetensen i toppskiktet är uttunnad efter interna strider. Ska partiet kunna vara trovärdiga ledare för en regering behöver de ersätta den osäkra hanteringen och lära från förr.

Stefan Löfven bör börja med att ringa Göran Persson. Som först finans- och sedan statsminister visade han prov på den politiska kraft Löfvens regering saknar. Kanske kan Persson ge honom råd, kanske kan Persson ingå i en kriskommission eller kanske bör Persson till och med ta plats i regeringen. I vilket fall måste Löfven höja nivån och lära av sitt partis historia.