Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Nya regler om könskvotering slår fel. Här ser vi årets vinnare The Mamas.
Nya regler om könskvotering slår fel. Här ser vi årets vinnare The Mamas.

Malin Lernfelt: Säg nej till mello-kvoteringen

Malin Lernfelt: SVT:s regeländring spelar public service-motståndarna i händerna

Det här är en ledartext. Bohusläningen är oberoende liberal.

Ibland överträffar verkligheten dikten. Som när public service är så ända in i kaklet vänsterpolitiskt korrekt att det som egentligen var ganska bra tänkt, blir hopplöst fel och den föraktfulla benämningen statstelevision trist nog känns adekvat.

Häromdagen meddelade SVT att det från och med 2022 är ett krav att alla låtar i Melodifestivalen som har mer än en upphovsman måste ha minst en kvinnlig kompositör eller textförfattare. Bakgrunden är att man vill öka jämställdheten, vilket ingen egentligen kan ha något emot. Men när man byter en sorts snedrekrytering och negativ särbehandling mot en annan förlorar alla. Det blir inte mer jämställt utan mindre. Jämställdhet i praktiken är att ge kvinnor och män samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Inget annat. Att de ansvariga på skattefinansierade SVT inte förstår det är ledsamt men föga förvånande.

SVT, SR och UR har hoppat i liknande galna tunnor förut. Alltid med goda intentioner men med resultatet att kompetenta yrkespersoner förminskas och väljs ut för att representera den grupp som för stunden upplevs vara underrepresenterad. Ibland är det rätt hudfärg som är kriteriet, ibland att personerna växt upp på en viss plats, ibland religiös tillhörighet eller som nu, vilket könsorgan någon råkar ha. Det är ett orimligt sätt att rekrytera.

Karin Gunnarsson, Melodifestivalens tävlingsproducent, säger i Aftonbladet (26/5) att ”varje år får vi ganska mycket kritik för hur det ser ut på upphovssidan, det är något vi tar på största allvar och vi vill se en större andel kvinnliga upphovspersoner”. Att Melodifestivalen får kritik för hur det ser ut på upphovssidan borde inte förvåna någon. Men istället för ta till en populistisk könskvoterande åtgärd, borde SVT markera att Melodifestivalen handlar om musik och underhållning. Om att hitta bra låtar skrivna av skickliga kompositörer och textförfattare. Eller i alla fall kul koncept. Inte om snoppar och snippor. Vill man på allvar skapa bredd i kompositörsledet vore det bättre att helt enkelt sluta upp med att beställa låtar från Tomas G:son och liknande snubbar som har en gräddfil in i tävlingen.

Just Melodifestivalens agerande kan kanske tyckas vara en petitess. Men många bäckar små. Varje gång något annat än just yrkesskicklighet tillåts avgöra om någon får ett uppdrag eller ett jobb är det ett samhälle där människor har samma möjligheter – oavsett bakgrund, kön, sexuell läggning och religiös tillhörighet - som får sig en törn. Särskilt allvarligt är det när det handlar om skattefinansierad verksamhet.

Public service har en viktig roll att spela inom svensk media. Men frågan är hur länge, om man fortsätter att ge sina värsta antagonister skäl att fortsätta snickra på den kista allt fler önskar se statstelevisionen i.