New kid on the farm. Alpackor är exotiska djur, men är också ett tecken på att jordbruket och landsbygdsföretagandet förändras mot mer nischprodukter och lokal produktion.
New kid on the farm. Alpackor är exotiska djur, men är också ett tecken på att jordbruket och landsbygdsföretagandet förändras mot mer nischprodukter och lokal produktion.

Så kan landsbygden löna sig

Därför är alpackor och mikrobryggerier positiva tecken i tiden.

ANNONS
|

I veckan kunde man läsa ett reportage om Birgitta Treding som driver företaget Dalslands alpacka. I en liten gårdsbutik säljer hon produkter som tillverkas av alpackornas ull. Än så länge är verksamheten på hobbynivå och är inget som Birgitta Treding kan leva på. Men djuren håller markerna öppna och är lättskötta.

Christer Yrjas, landsbygdsutvecklare på Hushållningssällskapet, berättar att jordbrukare alltid har levt på flera olika inkomster. Att ha bisysslor är inte ett undantag utan en regel. Jordbruket utvecklas ständigt, konstaterar Yrjas.

Bohusläningens läsare har också kunnat ta del av företagarna Jonas Gustavssons och Jennie Nilssons arbete med ett mikrobryggeri och ölkafé i Hamburgsund. Man vill erbjuda ekologisk mat och använda lokala producenter så mycket som möjligt. En öl med den lokala ingrediensen ostron ska säljas på export till Norge.

ANNONS

Dessa två exempel på landsbygdsföretagande är positiva och hoppfulla tecken i tiden. Genom att inte bara producera lokala råvaror, utan även förädla dem på plats, kan företagarna få ökade inkomster. För enbart produktion av en råvara, som mjölk, är som bekant en osäker verksamhet med små marginaler.

Därför är nischprodukter framtiden. Konsumenter är beredda att betala mycket för unika, närproducerade och ekologiska produkter. Det är bara att se på ölmarknaden. Lokala bryggerier kan ta tre eller fyra gånger så mycket betalt som de stora bryggerierna. Men för att företag på landsbygden ska kunna utvecklas, behövs det bra förutsättningar för företagande. De föreslagna skattehöjningarna i form av förändringar i de så kallade 3:12-reglerna riskerar att sänka nyföretagandet. Företagare som tar en stor risk behöver inte mer skatter att betala, utan mindre. Skrota förslagen och låt i stället närheten bli fördelen för landsbygdsföretagarna.

Läs mer på Beernews:

ANNONS