Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ska landsbygden få ta hela smällen?

Joakim Broman: Regeringen behöver pressas kring bensinskatten.

Det här är en ledartext. Bohusläningen är oberoende liberal.

Bensinupproret, i skrivande stund med drygt 300 000 medlemmar på Facebook, är en brandfackla i klimatdebatten. Gruppen protesterar mot de höga bensinskatterna.

Finansminister Magdalena Andersson (S) skyller dock ifrån sig. Det höga priset beror inte på skattehöjningar, säger hon till Expressen (9/5). Det är visserligen sant att det är andra faktorer, som osäkerhet i den persiska viken, som lett till de senaste veckornas snabba bensinprisökningar.

Men regeringen kan knappast skriva sig fri från ansvar. På en liter bensin är den sammanlagda skatten nästan tio kronor. 2017 infördes en så kallad överindexering för bensinskatten, som innebär att skatten ska höjas med två procent om året utöver inflationen. Den avskaffades visserligen när Moderaternas och Kristdemokraternas budget fick majoritet i riksdagen, men regeringen har lovat att återinföra den från januari 2020. Bensinskatten är dessutom redan högre än de skador den orsakar på miljön.

Det är en politik som slår rakt mot de som bor i en landsände utan utbyggd kollektivtrafik, och som saknar möjlighet att köpa än så länge dyra elbilar.

Men klimatomställningen då? Ja, fossila bränslen måste fasas ut. Men det existerar styrmedel som inte innebär att människor på landsbygden får bära hela kostnaden för utfasningen. I Kanada ska intäkterna från den nya koldioxidskatten delas ut som skatteåterbäring – ett sätt att utjämna även för den som är bilberoende, utan att incitamenten för omställning minskar. Differentierad bensinskatt i olika delar av landet, som Lotta Gröning föreslår i Aftonbladet (9/5), kan vara ett annat sätt.

Den 1 juli ska en utredning presentera förslag till ett nytt reseavdrag, som i likhet med Danmarks ska vara baserat på avstånd. En bra implementering av en sådan modell skulle också kunna göra skillnad. Men då kan inte utgångspunkten vara att bara kostnader över en viss gräns ska ersättas – idag får man göra reseavdrag för utgifter över 11 000 kronor om året.

Med en regering där Miljöpartiet sitter i förarsätet när det gäller miljöskatter ska man dock inte räkna med lösningar som underlättar bilåkande ens på landsbygden. På så sätt är bensinupproret en bra sak. Regeringen behöver pressas kring bensinskatten. Om hela landet ska leva, som politiker så gärna säger, är det dags för en förändrad politik.

Bensinpriset har skjutit i höjden de senaste veckorna, och en stor del av literpriset består av skatt.

Länkar:

Andersson:

Gröning:

Kanada:

Bensinens miljöpåverkan: