Stifta inte nya kasinolagar i panik

Ministern borde ta ett djupt andetag

ANNONS

Totalförbjud spelreklamen. Det kräver ett upprop som delats flitigt i sociala medier, och som skapat debatt i både spelbranschen och i politiken. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) kallade i veckan branschen till möte för att diskutera frågan. Till SVT (5/2) säger han att han är beredd att skärpa lagstiftningen om spelföretagen inte tar sitt ansvar. “Svenska folket är trötta på den ohämmade aggressiva marknadsföringen.”

Det stämmer troligen. Marknadsföringen av kasinospel och vadhållning har ökat rejält de senaste åren. De flesta som tittar på reklamfinansierad tv himlar nog trött med ögonen när ytterligare ett spelföretag gör reklam.

Men både Shekarabi och de som ropar på förbud borde kanske ta ett djupt andetag. Varken marknadsföring eller andra företeelser ska förbjudas för att de är tröttsamma. Lagstiftning ska inte ske i affekt eller panik.

ANNONS

Sedan årsskiftet har Sverige äntligen – alltför senkommet – en omreglerad spelmarknad. Det innebär bland annat att licensierade spelföretag nu får göra reklam även officiellt sett, istället för att befinna sig i en juridisk gråzon. Dessutom börjar de betala skatt i Sverige.

Det är inte särskilt konstigt om detta kortsiktigt leder till kraftigt ökade reklamköp. Spelbolagen försöker etablera sig och skaffa så stora marknadsandelar som möjligt innan lönsamheten viker på grund av beskattning och konsolidering.

Men spel och dobbel är ju inte vilken vara som helst, kanske någon invänder. Nej, spelberoende är ett reellt problem och något som förstör livet för många. Sanningen är dock att vi ännu inte vet hur dessa påverkas av omregleringen. Även om reklamen ökat finns till skillnad från tidigare verkliga hjälpinsatser för dem som försöker sluta spela. Sajten spelpaus.se har skapats för att vem som helst omedelbart ska kunna stänga av sig själv från alla licensierade spelbolag. Som Per Gudmundson skriver i SvD (25/1) tycks inte antalet med allvarligt spelmissbruk ha ökat på senare år, trots att spelreklamen varit aggressiv och omfattande länge.

Vad den nya lagstiftningen i praktiken får för konsekvenser är ännu för tidigt att säga. Sverige har bara haft en omreglerad spelmarknad i en dryg månad. Man bör åtminstone låta det gå längre tid än så innan man ropar på mer förbud och reglering.

ANNONS

ANNONS