Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Stefan Edman (arkivbild)

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Tåg- och klimatsatsningar – var god vänta!

Stefan Edman: Regeringens satsningar är inte så imponerande.

I onsdags la den rödgröna regeringen fram sin höstbudget. ”Historiens grönaste”, sa klimatminister Isabella Lövin. Men skrapar man lite på ytan är siffrorna inte fullt så imponerande som retoriken vill ge sken av:

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

• Klimat och miljö får 12,9 miljarder 2017-2020. Men, observera, bara 3,3 av dem får användas under de två kommande åren. Resten, drygt nio miljarder skjuts till tiden efter valet 2018 – och en ny regering som kanske har helt andra ambitioner! För 2017 går 2 av 24 budgetens reformmiljarder till klimatet, alltså åtta procent. Mycket?

• Sveriges största klimathuvudvärk handlar om hur vi ska ställa om vägtrafiken från fossilt till förnybart. Här är kalla fakta: 33 procent av våra årliga klimatutsläpp kommer från bilar, bussar och lastbilar, varav 94 procent fortfarande rullar på bensin och diesel. Men – och det har riksdagen bestämt – redan 2030, om 13 år och 3 månader, ska vår svenska vägtrafik vara oberoende av fossila bränslen!

Om vi ska lyckas måste pengarna vara större, satsas nu – och få rätt fokus. 800 nya miljoner i så kallat supermiljöstöd beskrivs som viktig, men är faktiskt av mindre betydelse i det stora hela. Vad som krävs är två systemförändrande strategier:

1. Ett fordonsskattesystem som ekonomiskt gynnar alla bränslesnåla nybilsköp och gör de törstiga dyrare. Ett system vi föreslog i Oljekommissionen där jag var sekreterare – för tio år sedan.

2. Stora snabba pengar för att säkra järnvägens framtid, både för person- och godstransport. Att hitta morötter som äntligen får åkarna att vilja flytta gods från väg till räls. Finns det löften om detta i budgeten? Knappast. Och först 2019-2020 kommer de cirka sex miljarderna till järnvägen. Alldeles för lite om vi ska få våra tåg att komma i tid – i dag sämst i EU – och kunna leverera sina tjänster på ett tryggt sätt.

Samhällsekonomiskt och för klimatet är det en gåta att regeringen – mitt i högkonjunkturen – håller inne med de avgörande pengarna.

Men troligen är det valrörelsen som redan börjat. Finansministern vill 2018 gärna kunna visa upp en budget i balans, och att hon hushållat klokt med statens pengar. Samtidigt kan de klimatsatsningar man lagt in för 2019 och 2020 då presenteras som ett vallöfte inför nästa mandatperiod.

Stefan Edman