Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Moderaterna / Youtube

Tomas Tobé lyfter skrot och annat man kan se i partiernas valfilmer

Karl af Geijerstam: Sociala medier blir partiernas nya marknadsföringsplattformar

Det här är en ledartext. Bohusläningen är oberoende liberal.

Ambitioner och budget varierar verkligen mellan partiernas valfilmer i Europaparlamentsvalet. Det återspeglar ju också partiernas budgetar i stort. Sveriges Radio rapporterar att partierna lägger mycket mindre pengar i EU-valrörelsen än riksdagsvalrörelsen.

Liberalerna och Miljöpartiet lägger bara 4-5 miljoner kronor vardera. Det är faktiskt väldigt lite pengar för en marknadsföringskampanj på nationell nivå. Reklammarknaden i Sverige är över 80 miljarder kronor, vilket ger lite perspektiv. Partierna klarar sig inte utan medlemmar på gator och torg, det är dessa som gör obetalt marknadsföringsarbete som är värt mycket pengar. Dessutom behövs också medlemmar och sympatisörer som delar och gillar partiernas material på sociala medier.

För det är tydligt att partierna har gjort sociala medier till nya marknadsföringsplattformar. Det är förståeligt, men jag tror att man underskattar gammal hederlig affischering och (nu är jag mycket subjektiv) annonsering i papperstidningar.

Sverigedemokraterna sticker ut bland partierna. Partiet har låtit Jimmie Åkesson åka runt i Europa och resultatet har blivit en sex (!) minuter lång valfilm, vilket är som en hel långfilm i jämförelse med de andra filmerna. Det är ett format som nog är i längsta laget för sociala medier. För det är korta formatet som dominerar. Moderaterna har verkligen kondenserat ned formatet, men lanserar å andra sidan flera filmer med toppnamnet Tomas Tobé. Huruvida Tobé lyckas med de komiska poängerna överlåter jag åt läsekretsen att bedöma.

Inte bara budgeten varierar, utan också val av plattformar. De flesta har publicerat filmer på Youtube, men naturligtvis finns de också på Facebook och Twitter. Flera kandidater har gjort personvalsfilmer, vissa är mycket proffsiga, och andra som Göran Larssons (MP), har vad man kallar förbättringspotential.

Jag är tacksam för fler tips från läsekretsen om valfilmer som är gjorda inför EU-valet, särskilt lokala filmer!

Här de, se, lyssna och häpna!

Socialdemokraterna

Stefan Löfven uppfinner inte hjulet. 2018 års korv är utbytt mot en bratwurst.

Miljöpartiet

Först dyster klimatalarmism, följt av en grön och ljus framtid.

Sverigedemokraterna

SD:s valfilm är en illustration av partiets omsvängning från Swexitpolitik till Brysselkritik. Så här hade partiet inte uttryckt sig för fem år sedan. Notera att Jimmie Åkesson i likhet med Stefan Löfven vill ha snabbmat...

Liberala Ungdomsförbundet satte dock ett annat soundtrack...

Kristdemokraterna

Så vitt jag kan hitta har KD inte skapat något mer än det här - ett klipp från riksdagsdebatten om EU-politiken. Har i skrivande stund fått över 24000 visningar - vem sa att riksdagsarbetet inte engagerar!?

Centerpartiet

Djur och politik hör ihop - här klappar Annie Lööf får.

Liberalerna - Rösta för Europa

Liberalerna säger Ja till Europa, vilket de flesta vet. Men sakpolitiken lyser med sin frånvaro.

Moderaterna

M har valt att göra flera korta filmer med Tomas Tobé som inte kan sluta att prata EU-politik - inte ens när han lyfter skrot på gymmet!

Kommunistiska Partiet

Kommunisterna anser att det här med demokrati på EU-nivå, det är inget att ha. Det är ju konsekvent, för de tycker att demokratin också är överflödig på Kuba och i Venezuela.

Återigen svarade Liberala Ungdomsförbundet:

Partiet Vändpunkt

Egentligen inte en valfilm, utan en uppmaning till att stödja partiets kandidatur, men likheterna med MP finns ju där

Lokala filmer

Måste alla socialdemokrater äta bratwurst? Nej, Ilan de Basso (S) väljer något helt annat!

Har du också undrat över hur Markaryd ser ut från en drönare? I Said Abdus (L) valfilm får vi svaret?

Göran Larsson (MP) från Borås har gjort kanske den mest besynnerligaste filmen.

Ni har väl inte glömt att Socialdemokraternas toppkandidat heter Heléne Fritzon? Här kan ni höra henne.