Tydlig signal att lärare faktiskt har befogenheter

Hur många skolor ser mellan fingrarna på stöket i klassrummen?

ANNONS
|

Fredagen (3/7) kom Högsta Domstolens dom i det uppmärksammade fallet med en lärare på en högstadieskola i Lidköping som lyft bort en störande elev. HD gick på Hovrättens linje, och fastslog att eleven inte hade utsatts för kränkning. Incidenten, som inträffade 2017, har rönt stor debatt om frågan: vilka medel får en lärare ta till för att hålla ordning i skolan?

Efter flera tillsägelser vägrade den då trettonåriga eleven att flytta sig från en soffa som blockerade vägen. Då tog läraren ett “brottargrepp” och lyfte eleven från soffan. Eleven har hävdat att greppet gjorde att han inte kunde andas och fick ont i nacken. Fallet har drivits av Barn- och elevombudsmannen som krävt att skolans huvudman, Lidköpings kommun, ska betala skadestånd.

ANNONS

Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad har tidigare i en uppmärksammad debattartikel lyft fallet (Aftonbladet 19/8-19). Haddad varnade i sin artikel för att lärare av rädsla för att bli anmälda inte kommer att våga ingripa i stökiga situationer och argumenterade därför för att lägga ner Barn- och elevombudsmannen.

Lärare har en skyldighet att hålla ordning i klassrummet. Det måste dock balanseras mot elevernas rättigheter – och ingripande får aldrig gå över gränsen och bli kränkande. Frågan var gränsen går är svår, och fylld av gråzoner. Lärare tvingas ofta agera snabbt i stressade situationer, och då är risken såklart hög att av misstag komma väldigt nära gränsen.

Haddad frågade sig hur Barn- och elevombudsmannens val att driva fallet ökar respekten och tilliten för Sveriges lärare. Förutom att detta såklart inte är BEO:s jobb, är det ett feltänk att anta att granskning leder till minskad tillit. Att lägga ner BEO och lämna eleverna skyddslösa är fel väg att gå. Att den här typen av svåra fall tas till domstol och inte sopas under mattan är grundläggande för ordning och trygghet i skolan.

I detta fall dömde domstolen i slutändan till lärarens fördel. Det ger en tydlig fingervisning att lärare faktiskt har befogenheter.

ANNONS

Nu när HD har slagit fast att lärare trots allt har en del befogenheter för att stoppa stöket, är det kanske dags att ta tag i varför stök uppstår från första början. Istället för att lärare ska behöva hantera eskalerade situationer, bör målet vara att stöket aldrig ska spåra ur från första början. Kanske är det inte bara enskilda lärares handlande som måste synas, utan även systemfelen i hur många skolor tycks se mellan fingrarna när det kommer till stök på lektioner och raster.

ANNONS