Ingalill Sundhage
Ingalill Sundhage

Unga är villiga att betala för nyheter

Ingalill Sundhage: Två av tre som läser lokala nyheter tycker att den journalistik som traditionella tidningar som Bohusläningen åstadkommer, är av bra kvalitet.

ANNONS
|

Äldre läser tidningar, yngre använder sig av sociala medier. Så analyserar forskningen sina resultat när rapporter om folks medievanor publiceras.

Nu visar också den undersökning som SCB gjorde för medieutredningens räkning, att ungefär hälften av medborgarna kan tänka sig att betala för kvalitativ lokal journalistik. Undersökningen berättar också att det är de yngre, det vill säga de som är under 30 år, som säger sig vara villiga att betala, än de personer som är över 65 år.

Dessutom visar undersökningen att två av tre som läser lokala nyheter tycker att den journalistik som traditionella tidningar som Bohusläningen åstadkommer, är av bra kvalitet.

ANNONS

Samma undersökning konstaterar också att 22 procent av befolkningen delar nyheter via sociala medier som Facebook och att det framför allt är unga och utrikes födda som gör det. Tidigare undersökningar pekar på samma sak, det är via Facebook som framför allt den yngre generationen får sin dos av nyheter. Inget nytt under solen alltså.

Konsumtionen av nyheter ser numera olika ut och mycket har hänt över tid. Då var kanalerna få och när jag flyttade hemifrån i början av 70-talet var tidningen lika självklar som den fasta telefonen. Att ha en prenumeration gav fina vuxenpoäng. Som ung på 70-talet ville man vara med och rädda världen och en morgontidning i brevinkastet var en signal som visade att man tog ansvar, brydde sig om sin omgivning och var villig att dra sitt strå till den kollektiva stacken.

Idag är papperstidningen inte lika självklar för yngre på samma sätt som nyhetssajter inte är lika givet för den äldre generationen. Och därför ska vi som levererar journalistiken göra både och, och erbjuda tjänster som du som läsare inte visste att du hade behov av. E-tidningen är en sådan tjänst. Att kunna ta med sig sin lokala tidning vart man än i världen befinner sig, har en poäng.

ANNONS

Att unga människor är samhällsintresserade vet vi även om traditionella politiska partier har svårt med föryngringen, precis som medierna har när det gäller papperstidningar. Men intresset för journalistiken finns, bara man får den levererad på det sätt man vill. Och nu visar SCB:s undersökning att man också är villig att betala för den. Bara journalistiken är lokal och av god kvalitet.

Trevlig helg!

ANNONS