Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Har du uppkoppling? Långa avbrott är inte bra. Bild: rawpixel.com from Pexels

Utan telefoni i två dagar är inte acceptabelt

Karl af Geijerstam: Långa avbrott leder till betydligt värre konsekvenser än att Ring P1 får ställas in.

Det här är en ledartext. Bohusläningen är oberoende liberal.

I måndags fick mobiloperatören Tele2 kraftiga störningar på sitt mobilnät. En av de mer oväntade effekterna av detta var att Sveriges Radio fick ställa in sändningen av Ring P1.

Men driftsstörningen drabbade ju inte bara Tele2:s kunder, utan också de andra operatörer som använder samma nät, som Comviq. Dessutom kunde ju ingen ringa till Tele2-kunder från andra nät.

Störningarna höll på under två dygn och fortsatte sporadiskt även under onsdagen, meddelade Tele2. Under natten till tisdagen började Tele2 uppgradera och starta om sin utrustning, vilket i sig också påverkade kundernas möjlighet att kunna ringa.

Tele 2 är ett stort företag och har omkring fyra miljoner kunder. Det är inte att överdriva att avbrottet var systemhotande, eftersom många företag och myndigheter som har Tele2 som operatörer blev kraftigt påverkade.

Post- och telestyrelsen ska nu granska avbrottet, meddelar SVT:s Rapport (19 juni).

– PTS ser allvarligt på det här, säger Karin Lodin, sakkunnig på myndigheten.

Numera granskas företagen årligen vad gäller störningar och avbrott, vilket är bra. Men man kan reflektera över det faktum att förra årets rapport visade att Tele2 hade två stora avbrott där "båda incidenterna berör planerade förändringsarbeten". Det var alltså inte några stormar, strömavbrott eller sabotage som orsakade avbrotten. Istället vara det företagets egna tekniska uppgraderingar eller förändringar, där något gick snett. Detta är inte något specifikt för Tele2, utan det gäller alla kommunikationsföretag.

Som kund blir man frustrerad när det inträffar längre telefonavbrott. Det minsta man kunde begära är någon slags samarbete operatörer emellan när sådana här incidenter inträffar. Sådana här avbrott kommer säkerligen inträffa igen. Då vore det inte orimligt att kunderna temporärt kunde utnyttja andra operatörers nät, en slags försäkring om att man alltid har uppkoppling på något sätt. Några timmar om året kanske man kan leva med. Men en hel dag, eller två dagar kan få stora konsekvenser, betydligt värre än att Ring P1 får ställas in.