Tidningsdöd. Rocky Mountain News i Denver grundades år 1859. I februari 2009 gick tidningen i graven. Tidningen var till salu, men ingen ville köpa. I västvärlden har tusentals jobb inom tidningsbranschen försvunnit de senaste tio åren.
Tidningsdöd. Rocky Mountain News i Denver grundades år 1859. I februari 2009 gick tidningen i graven. Tidningen var till salu, men ingen ville köpa. I västvärlden har tusentals jobb inom tidningsbranschen försvunnit de senaste tio åren.

Vem betalar journalistiken?

Hög risk att Mittmedias "plan B" kan bli verklighet.

ANNONS
|

Mittmedia är en av landets största tidningskoncerner. Bland tidningstitlarna finns Vestmanlands Läns Tidning, Nerikes Allehanda och Sundsvalls Tidning. Under flera år har bolaget arbetat med ett digitalt fokus, man har satsat stora pengar på att utveckla journalistiken på internet.

Men under sommaren hände något som förvånade många inom mediebranschen. De drivande krafterna i bolaget, vd Thomas Peterssohn och den redaktionella chefen AnnaKarin Lith, lämnade sina poster efter en konflikt med styrelsen. AnnaKarin Lith förespråkade en ”försiktig nedmontering av papperstidningen”, men den kursen ville inte styrelsen fullfölja.

Tidigare i veckan kunde Dagens Nyheter avslöja att på styrelsens bord fanns olika strategier för bolagets framtid. Ett scenario, som har blivit känt som ”plan B”, innebar att bolaget bara skulle ha gratistidningar kvar. Det skulle också innebära att cirka 75 procent av alla journalister skulle lämna tidningarna. I stora kommuner som Örebro, Västerås och Gävle skulle det bara finnas 6-7 journalister på orten. Tidningarna skulle bara komma ut några dagar i veckan. Nuvarande vd Per Bowallius har dock försäkrat att han inte har planer på att genomföra plan B, den är enligt hans uttalande för drastisk.

ANNONS

Men planen är ändå inte orealistisk, tvärtom. Ett nät av gratistidningar skulle antagligen vara en lönsam verksamhet under överskådlig framtid. Men, det vore också en väldigt liten verksamhet.

Det finns väldigt många bra lokala gratistidningar i landet. Men det är inte tidningar som kan bära det som många av de lokala tidningarna fortfarande kan leverera i dag: granskande journalistik, analyserande texter och snabb bevakning av händelser via internet.

Skulle Mittmedias plan B bli verklighet i hela landet försvinner granskande journalistik från i princip alla mindre orter. Det vore en förlust för demokratin och för läsarna.

Ska detta kunna undvikas måste läsarna – på något sätt – betala mer för journalistiken. Tidigare har annonserna finansierat en stor del, men papperstidningarna har nu konkurrens från Facebook och Google om annonspengarna. Krisen är strukturell. Papperstidningen är älskad av äldre, men ses som irrelevant av yngre. Inköpsbeslut fattas i allt mindre grad baserat på information från tidningen. Fasta kostnader för tryck och distribution finns kvar även då upplagan minskar. Alla mediekoncerner testar olika strategier för att möta denna utveckling, men ännu har ingen lyckats helt.

Ska journalistik vara fri och oberoende, då måste den i slutändan vara efterfrågad och betald av läsarna. Annars är risken stor att mediekonsumtionen i stället till stor del består av innehåll som någon annan vill att läsarna ska få. Det borde oroa både allmänhet och beslutsfattare.

ANNONS
ANNONS