Statistiken talar inte för EU-medlemskap

Debatt: Det lönar sig inte för Sverige att vara med i EU

ANNONS
|

Slutreplik till

Fredrik Christensson (C)

20 juli

Fredrik Christensson skriver att han blir förbannad när jag beskriver vilken slags politik Centerpartiet bedriver. Det finns alltid tid för rannsakan Fredrik. Du är en duktig politiker och jag är övertygad att om att du står på dig så kan du säkert ändra er politik till det bättre. Det blir lustigt när Fredrik slänger in Norges EES-avtal i debatten, och menar att det är den lösning som jag eller mitt parti ser som brittiskt eller svenskt föredöme. Men vi håller fast vid hans exempel ändå , då jag tyckte det var ett intressant exempel. Norges avgift är ändå lägre än vad Sverige betalar netto till EU. Och det är just denna nettoförlust som jag nämner i mitt räkneexempel som du gissningsvis försökte tyda. Det vill säga att nettokostnaden framkommer efter det att EU-bidragen dragits av från inbetalda EU-avgifter.

ANNONS

2016 betalar Sverige 31,8 miljarder till EU och får tillbaka 12,7. Då får vi en nettoförlust på 19,1miljarder. Du menar att Sverigedemokraterna vill skapa egna spelregler. Nej, vi markerar mot att EU har förvandlats till någonting som svenskarna aldrig har röstat om inträde till. Vi prioriterar vårt lands suveränitet, vårt lands behov och prioriteringar före experimentella och federalistiska luftskepp. Detta är ord som och begrepp som ditt parti inte vet värdet av. Du beskriver i din replik att svenska löntagare har fått mer i plånboken efter EU-medlemskapet, det är ju en sida av myntet men betydande andel arbetstillfällen har också försvunnit.

Drygt 200 svenska åkerier går årligen i konkurs på grund av olönsamhet. Detta beror på den ogynnsamma konkurrensen som EU-medlemskapet har givit upphov till. Den består av flera olika beståndsdelar. En svensk åkare måste ”rulla in” 120 kronor per mil för att avlöna chaufför och driva bilen med all vad det innebär.

En utländsk som utför samma jobb kan i vissa fall klara sig med 50 kronor per mil.- Enligt EU-beslutet om cabotagereglerna får utländska chaufförer under en veckas tid utföra tre transporter inom vistelsetiden i Sverige. Detta för att motarbeta tomtransporter. Därefter ska bilen lämna landet, men detta missbrukas och fusket är utbrett. Det talas om att det finns 2000 utländska lastbilar som aldrig lämnar Sverige.

ANNONS

Jag vill också bemöta Fredriks fakta om att Sverige har ökat sin export till Europa genom EU-medlemskapet. En rapport från 2014 som den sverigedemokratiske riksdagsmannen Kent Ekeroth beställde från riksdagens utredningstjänst, visade att Sveriges EU-export var större före Sveriges EU-medlemskap än efter. Det är fakta som direkt tar udden av ditt argument att EU-medlemskapet behövs för exportens skull. Sverige blev EU-medlem den 1 januari 1995. Vår varuexport till EU-marknaden, av den totala varuexporten, var då 61,6 procent. 2012 var den nere i 56,7 procent (det vill säga en minskning sedan EU-inträdet med 4,9 procent).

Till sist vill jag önska Fredrik och övriga läsare en fortsatt härlig sommar.

Heikki Klaavuniemi

Regionråd (SD)

Västra Götalandsregionen

ANNONS