"Problematiken med flygskatten är att den inte beskattar flygets utsläpp utan antal passagerare, vilket är en dålig lösning sett till att försöka få ner koldioxidutsläppen."
"Problematiken med flygskatten är att den inte beskattar flygets utsläpp utan antal passagerare, vilket är en dålig lösning sett till att försöka få ner koldioxidutsläppen." Bild: Vidar Ruud

Ineffektiv flygskatt måste avskaffas för branschens skull

Vi lever i en pågående pandemi och klimatkris, båda är i behov av effektiva åtgärder. Deras gemensamma nämnare som drabbar dem båda negativt är flygskatten. Med flygskatten kommer det bli svårare för flygbranschen att återhämta sig och för klimatet har den minskat utsläppen lika mycket som svensk vägtrafik gör under några fåtal dygn – de senaste två åren. Därför behövs flygskatten omgående avskaffas, för klimatet och flygbranschen måste få effektiv hjälp.

ANNONS
|

För att kicka igång flygbranschen behövs fler resenärer och långsiktigt behövs flygskatten avskaffas. Flygskatten har tidigare utretts och införts av den socialdemokratiska regeringen 2006, trots att 90 procent av remissinstanserna var negativa. Den hann dock aldrig träda i kraft men flera flyglinjer hann stängas. År 2018 infördes den igen, vilket inneburit att flygbiljetterna har blivit 60, 260 eller 420 kronor dyrare. Flygskatten är ineffektiv och gör i stort sett ingen skillnad för klimatet. Den minskar utsläpp med 0,2 miljoner ton per år – motsvarande ett fåtal dygn av svensk vägtrafik. Den slår hårt mot flygbolagen, speciellt när det är få resenärer. Hårdast slår det mot familjer som har svårt ställt med ekonomin och samlar till drömsemestern.

ANNONS

Problematiken med flygskatten är att den inte beskattar flygets utsläpp utan antal passagerare, vilket är en dålig lösning sett till att försöka få ner koldioxidutsläppen. I stället bör man sätta en enhetlig skatt på alla sorters koldioxidutsläpp och inte straffbeskatta flyget.

Man hör ofta att vi inte kommer flyga i framtiden för klimatets skull. Verkligheten är den motsatta. Världen blir mer och mer globaliserad, nya bolag kommer till på den internationella marknaden och behovet av transport för varor och personer kommer bara att öka. Vi kommer inte sluta flyga, men hur vi flyger kommer att förändras och där är Sverige i framkant.

Flygen blir mer bränsleeffektiva och sedan 60-talet har bränsleförbrukningen minskat med 80 procent. Tekniken kring biobränsle utvecklas och flygbolag som opererar i Sverige tankar sina plan regelbundet med biobränsle på de flygplatser där det finns tillgängligt, enligt Svenskt Näringsliv. Flygbolaget BRA moderniserade hälften av sina propellerdrivna flygplan och minskade utsläppen med 30 procent. Biobränslet är anpassat till dagens befintliga flygplansmotorer och infrastruktur, vilket innebär en smidig övergång. Det dyra är bränslet i sig själv, efterfrågan behöver stimuleras för att öka produktionen och sänka priserna. För att detta ska vara möjligt behövs både en större efterfrågan och politisk drivkraft, enligt Swedavia.

ANNONS

Sverige importerar i dag en stor del biobränsle, något som försämrar våra chanser till att vara i framkant. Sverige behöver satsa mer på inhemsk produktion av biobränsle genom ett grönt bränsle-stöd. Där vi moderater satsar på forskning, investeringar och stöd till företag som vill utveckla hållbara biobränslen i budgeten. För det är forskning och utveckling som kommer rädda klimatet, inte “åtgärder” som känns bra i magen för stunden.

Wilma Johansson

2:e vice distriktsordförande Moderata Ungdomsförbundet Västra Götaland Norra

Fredrika Albertsson

distriktsstyrelseledamot Moderata Ungdomsförbundet Halland

ANNONS