Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Foto: Kevin Murphy

90-talstrenderna håller i sig: "Gardinlugg och rosa hår"

I en bransch där trender kommer och går vill frisörerna på Prins Frisersalong i Vänersborg alltid försöka ligga steget före. Även om 90-talstrenderna med pottfrisyr, gardinlugg och rosaskimrande färgningar är hetast 2019, så strävar Eddie Prins team ständigt efter att hitta nya vägar och utveckla yrket.

Under snart 50 år har Prins Frisersalong varit igång i Vänersborg. Här är målet att en stor kreativitet och yrkesstolthet ska genomsyra verksamheten. Mår personalen bra så gör kunderna det också.

Eddie Prins, ägare och frisör, Prins Frisersalong.

– Vi har en relativt ung personal, men trots det en låg personalomsättning. Det gör att vi kan fortsätta bygga upp en trogen kundskara som uppskattar det vi gör, säger ägaren Eddie Prins.

Boka tid och läs mer om Prins Frisersalong här!

Just nu söker salongen en eller två nya frisörer som ska vara med på den fortsatta resan (se videoklippet nedan).

– Jag tror vi är ett ställe som man vill till som frisör. Här har man en väldigt god chans att utvecklas och få en stabil grund i sitt yrkesutövande med många interna och externa utbildningar. Vi jobbar mycket med att utveckla frisörerna, både personligt och yrkesmässigt, och det är förhoppningsvis något som kunderna får stor glädje av.

– Ordning och reda är viktigt för mig men samtidigt måste det vara en rolig och kreativ arbetsmiljö. Vi vill verkligen hjälpa till att föra branschen framåt, förklarar Eddie Prins.

Hur då?

– Genom att hela tiden utveckla vår kunskap när det gäller hårvård men också, på ett nationellt plan, försöka påverka hur själva businessen i branschen går till.

Kunder med koll

I dagsläget är det full rulle för de 12 frisörer som varje dag möter både återkommande och nya kunder. Även om Prins gäng har stora kunskaper om de trender som gäller så är Eddie imponerad av att även många av deras kunder har stenkoll på läget.

– Informationen om hårvård är väldigt lättillgänglig i dag och många har med sig bilder för inspiration. Sedan vill vi kombinera kundens idéer med vad som är klädsamt och passar just den personens hår, för att forma en personlig touch, berättar Eddie.

90-talet färgar av sig

Nästa trend bland männen: längre hår med lite mer textur och rörelse. Foto: Kevin Murphy

Även om många trender går i varandra så är det återkommande 90-talsmodet det som tydligast färgar av sig för tillfället. Klämmor, diadem och stora spännen, gardinlugg, "pottfrilla", pastellfärger och ljusrosa nyanser är några av detaljerna Eddie nämner.

– Det är roligt när saker förändras. Många unga som missade de här trenderna på 90-talet tycker det är coolt. Ingen av trenderna är ju direkt kopierad utan det är alltid en ny och modern touch på det, det gör yrket väldigt kreativt.

När det gäller "hipsterlooken" bland männen, med riktigt kort hår i nacken som är fadeklippt, ser Eddie Prins nu att den trenden är på väg att försvinna.

– Den lever kvar men är på väg ut. Nästa steg nu är att vi kommer få se fler män med längre hår, med lite mer textur och rörelse i håret.

Väletablerade och framgångsrika

Det som 1971 startades som en klassisk herrekipering av Eddies pappa, har i dag blivit en av de största västsvenska frisersalongerna norr om Göteborg. I dag är hälften av kunderna kvinnor.

– Vi upplever att vi får ett gott gehör för det vi gör, både från vänersborgarna och folk i närområdet, och det gör mig stolt. Med de nya frisörer vi anställt under de senaste åren ser vi också att nya kunder följer efter. Det är väldigt roligt att det gått så bra för oss.

Läs mer på www.prins.se  Foto: Kevin Murphy