"Jag är fortfarande övertygad om att vi bohuslänningar har mer nytta av en upprustad Bohusbana där hastigheten norr om Uddevalla hamnar på 120-130 kilometer i timmen", uttrycker skribenten.
"Jag är fortfarande övertygad om att vi bohuslänningar har mer nytta av en upprustad Bohusbana där hastigheten norr om Uddevalla hamnar på 120-130 kilometer i timmen", uttrycker skribenten. Bild: Lasse Edwartz

Allting går att sälja med mördande reklam

Under 2021 och inledningen av 2022 dyker diskussionen om Skagerackbanan upp med jämna mellanrum.

ANNONS
|

Jag själv har under 2021 i någon insändare lagt min syn på idén och fick stora mothugg av en trafikexpert från södra Sverige som visste bäst vad vi bohuslänningar behöver. Flera med mig har under 2021 ifrågasatt både kostnad och tidsplan och miljöaspekter av ett sådant jätteprojekt som Skagerackbanan innebär. Alla möts med argument om den korta restiden och vilket lyft det skulle bli för pendlingsmöjligheter till och från främst Göteborg. Häromdagen kunde vi läsa att det är mycket billigare att bygga helt nytt än att rusta upp befintlig järnväg. Ja alla vet ju att om fasaden på huset är dålig så byter man inte panelen och målar utan river huset och bygger nytt, precis som man istället för att byta bromsskivor på bilen skrotar den och köper ny.

ANNONS

Man nämner inte att även om en Skagerackbana byggs så är tanken att förlänga Bohusbanan med en bro till Norge så att godstrafiken också ska kunna köra på Bohusbanan. Det rimmar rätt illa eftersom den banan är så dålig att den inte är värd att rusta upp och ett argument är att Trafikverket och politiker inte vill satsa utan lägga ner trafiken. Ett byggande av en Skagerackbana på betongpelare genom Bohuslän lär medföra en miljöskuld som blir enorm. Ni pratar hela tiden om hur korta restiderna blir, men tala gärna om vad tågbiljetten Munkedal-Göteborg kommer kosta, för den lär inte bli billig. Däremot skulle jag tro att resan Göteborg-Oslo kommer bli rejält subventionerad. I alla fall inledningsvis.

Även en nybyggd järnväg behöver underhållas efter ett tag och allt sådant arbete lär endast kunna ske under några timmar på natten, för arbete med ett av spåren under pågående trafik på det andra lär inte tillåtas. För att resenärer ska kunna utnyttja de ställen tågen stannar krävs en rejält utbyggd kollektivtrafik i kombination med parkeringsmöjligheter för de som tar bilen till tåget.

Ytterligare påverkan av miljön i en tid när vi borde göra precis tvärtom. När miljöskulden är betald lär Skagerackbanan ha vittrat sönder sen länge och kanske påminner om gamla romerska akvedukter.

ANNONS

Jag är fortfarande övertygad om att vi bohuslänningar har mer nytta av en upprustad Bohusbana där hastigheten norr om Uddevalla hamnar på 120-130 kilometer i timmen. Då halveras nästan dagens restider och månadskort kan vara prisvärda. Detta argument passar visserligen inte trafikexperten från södra Sverige eftersom han tycks veta att Bohusbanan snart läggs ner, då staten inte har intresse av den. Vi lär få se vem som får rätt till slut.

Järnvägare sen mer än 40 år

ANNONS