Under efterkrigstiden växte ungdomskulturen fram och tonår blev ett begrepp. Källa: <a href="https://digitaltmuseum.se/021016190551/olaslig-rubrik-23-augusti-1965-en-grupp-tonaringar-befinner-sig-i-en-lokal" id="link-5629d1b1df5ba494cc6911328064c0b8">Digitalt Museum</a>
Under efterkrigstiden växte ungdomskulturen fram och tonår blev ett begrepp. Källa: Digitalt Museum

Att vara ung är för djävligt!

Hjalmar Söderberg hade nog rätt - det är skönt att bli gammal

ANNONS

Ordet "tonår" i vår mening fanns knappast före andra världskriget. Så småningom upptäckte smarta affärsmän - särskilt i USA - att här fanns en stor potential för att tjäna pengar genom effektiv marknadsföring av värderingar kopplade till livsstilar, kläder, smink med mera. Allt efter som den ekonomiska standarden i Västerlandet ökade, fick ordet den innebörd det har i dag. För somliga har det rent av urartat till uppfattningen, att livets höjdpunkt infaller i de sena tonåren och att allt därefter är en trist transportsträcka fram till pensionen.

Denna kusliga vrångbild av vår korta tid på jorden har gjort stor skada. Det har givetvis varit svårt ibland att vara ung också före "upptäckten" av tonåren, men i dag tycks det vara värre än nånsin. Vi läser nästan dagligen om psykiska problem, stress, vantrivsel, mobbning i skolan etcetera. Detta är inte så märkligt. Förenklat uttryckt möter nämligen en ung människa i dag två helt motsatta krav från omvärlden. Det ena säger: du ska vara ordentlig och skötsam i skolan och tävla om höga betyg för att få ett bra och välbetalt jobb. Statsministern upprepar till exempel så snart han har en möjlighet, att studentexamen är en förutsättning för att lyckas i livet. Huvudsaken med studierna fram till 19-årsåldern är att bli anställningsbar. Något annat syfte verkar mödan i skolan inte ha. Typiskt är att det numera heter att "plugga", ett ord som associerar till slit och tristess.

ANNONS

Det andra kravet, som är en följd av vårt ytligt kommersiella samhälle, lyder: livet är en tävling om makt, pengar och status. Du måste följa de snabbt växlande trenderna i fråga om stil, utseende, beteende, kläder med mera. Det gäller att vara "inne" på olika sätt, att ha många "vänner" på sociala medier, för i våra dagar betyder yta, fasad, utseende allt. Och lyckas du bli kändis, är din lycka gjord.

I reklamen hamras detta in på ett psykologiskt ytterst raffinerat sätt. Budskapet är dock både cyniskt och brutalt: du duger inte! Hur du än anstränger dig att uppfylla dagens krav, räcker det ändå inte. Du får aldrig bli nöjd med dig själv. Du sitter ohjälpligt fast på kommersialismens krok.

Hjalmar Söderberg.
Hjalmar Söderberg. Bild: Wikipedia

Hjalmar Söderberg var en framstående romanförfattare för ett sekel sedan. Han genomskådade sin tids avarter och blev med tiden tämligen illusionslös. Kanske är en av hans kända formuleringar gångbar också i vår tid: "Det är skönt att bli gammal. Att vara ung var för djävligt."

Carl-Axel Backman

Hjalmar Söderberg gillade att vara vuxen.

ANNONS