Höghastighetståg. Skiss från Skanska.
Höghastighetståg. Skiss från Skanska.

Bättre att rusta upp de befintliga banorna än bygga nytt

Det ger betydligt bättre möjligheter för jobbpendling genom att tågen skulle stanna vid många fler stationer.

ANNONS

Replik till Jan du Rietz 27 december

LÄS MER:Bara en timmes restid ger kraftig regionförstoring med ekonomisk utveckling

Går det att bygga 140 meter järnväg på en dag? Det var en av frågorna jag den 3 december ställde till Anders Brunberg, projektledare för Skagerrakbanan, den 256 km långa nya järnväg som planeras gå på betongpelare genom Bohuslän, från Surte till Ski söder om Oslo. Och som enligt prognosen ska stå körklar i slutet av 2028.

Svar har jag ännu inte fått. I stället har Jan Du Rietz, järnvägsjournalist i Ystad, yttrat sig. Han undrar hur människor ska kunna bo och pendla i Bohusläns kustregioner när det tar ”en till närmare två timmar till Göteborg från Skärhamn, Henån, Lysekil, Kungshamn, Fjällbacka och Grebbestad? ” Och, frågar han sig, ”hur ska kustsamhällenas företag hitta personal med rätt kunskaper och erfarenhet”? Hans eget svar är kort och gott – Skagerrakbanan! Folk ska med bil eller buss ta sig till närmaste station för banan – tågen stannar dock bara på fem orter i Bohuslän - och sedan susa tur och retur Göteborg. Bor jag i Henån ska jag lämpligen åka bil till Uddevalla, parkera där och ta tåget. Bor jag i Skärhamn eller Fjällbacka blir det att åka bil eller buss till Stenungsund respektive Munkedal och stiga på. Men enkel matematik visar att detta sannolikt inte skulle ge någon tidsvinst. Och skulle man mot förmodan vinna fem minuter här och var är priset skyhögt; Skagerrakbanans kostnad beräknas till 100 miljarder. Ingen tror väl att det inte kommer att märkas på biljettkostnaderna?

ANNONS

LÄS MER:Bluffpropaganda mot Skagerrakbanan

Jan Du Rietz påstår att jag ”glömmer historiken” och de mångåriga fåfänga försöken att få svenska och norska regeringar att satsa på en modern markbunden järnväg mellan Oslo och Göteborg. Nej, jag har inte glömt! Men detta gör ju inte idén om Skagerrakbanan mer realistisk. Den är dessvärre en skrivbordskonstruktion.

Med förvärrad klimatkris, Glasgowmötet och politikens ökade klimatambitioner som grund har vi fått ett nytt läge. Därför bör Västra Götalandsregionen, inklusive alla Bohuskommunerna ställa krav på de nya S-märkta regeringarna i Sverige och Norge om upprustning av Dalslands- och Bohusbanorna, med särskilt fokus på att minimera det enorma godsflödet på E6. Det är ett mycket billigare alternativ än Skagerrakbanan. Och ger betydligt bättre möjligheter för jobbpendling genom att tågen skulle stanna vid många fler stationer.

Jag ser också fram mot att få svar från Anders Brunberg på några av frågorna från 3 december:

Har ni fått svar från Europeiska Investeringsbanken om lånet på 100 miljarder kronor? Vilka är tänkta att gå i borgen?

Anser du att det är realistiskt att bygga 256 km järnväg på sju år (2 års planering, 5 års byggtid). Inklusive tunnlar under Göta och Nordre älv samt Ljungskileviken? Plus bro över Idefjorden? Plus två underjordiska stationer? Och att fyra cementfabriker, i Stenungsund, Ljungskile, Dingle och Överby, ska leverera råvaran, 25 ton betong per meter, gjord på kalksten från Slite eller kanske Turkiet?

ANNONS

Kommer verkligen banan att, enbart för Uddevalla kommun, kunna generera 7 000 nya jobb och cirka 14 000 nya bostäder – till år 2030? Och en befolkning på 100 000 invånare till 2040? Det är ju vad som utlovas i projektets videofilm.

Vi är många medborgare som önskar svar.

Stefan Edman

ANNONS