Som frekvent tågpendlare genom Bohuslän längs Bohusbanan de senaste femton månaderna har jag lärt mig ett och annat. Försening upp till fem minuter är att jämställa med att komma fram i förutsatt tid. Försening upp till tio minuter är att komma fram nästan i tid. Försening upp till tjugo minuter tillhör inte ovanligheterna, åtminstone efter denna höst kantad av tålamodsprövande underhållsarbeten.
Tåget är väldigt populärt, med all rätt. Att kunna jobba ombord i en behaglig ljudmiljö och slippa ta ansvar för att framföra fordonet är guld värt. Reser du mer än tio mil inom Västtrafiks område är det en vinstaffär för plånboken gentemot att köra sönder bil efter bil. Samtidigt kan effektiviteten och standarden ifrågasättas. Det tar två timmar och fjorton minuter att åka med tåg mellan Göteborg och Tanum. Det tar två timmar och tjugo minuter att åka tåg mellan Göteborg och Malmö.
Skillnaderna mellan resornas förutsättningar är många, till exempel infrastruktur, destinationernas dragningskraft, fordon och antal stopp längs vägen. Samtidigt tillhör Västkustbanan, Södra Bohusbanan och Norra Bohusbanan samma tågnät och bör ha fler likheter än olikheter i rättvisans namn. Och inte att förglömma; under många år avböjde SJ möjligheten att trafikera Västkustbanan på grund av lönsamhetsbrister. De orden hörs inte längre.
Det talas om nationsöverskridande järnväg till Norge. En fantastisk idé som kräver djupt grävande i pengapåsarna och åtskilliga arbetstimmar vid ritbordet innan det ens finns ett utkast att redovisa. De som sitter ombord på de gulgrå tågen vill se förändringar redan idag. Förändringar som stakar ut framtiden för hållbart resande genom Bohuslän. Nedan listar jag de fem viktigaste satsningarna som jag anser går att genomföra de närmsta tio åren.
1. Mötesspår i Grohed. Skapar möjlighet till 30 minuters-intervall på hela Södra Bohusbanan.
2. Fjärrblockering Uddevalla-Munkedal med mötesspår i Hogstorp-området. Första steget mot modern järnväg norr om Uddevalla. Resten av Norra Bohusbanan rustas upp etappvis.
3. En generös och mer genomtänkt tidtabell för tågen, med fungerande bussanslutningar i Munkedal, Dingle, Tanum och Skee.
4. Dubbelspår Göteborg- Stenungsund. Kommer att stärka hela regionen.
5. Möjlighet att köra godståg längs hela Norra Bohusbanan. Det finns många företag i Fyrbodalsområdet som bör vara intresserade av att transportera sina varor mer effektivt och miljövänligt.
Lars-Erik