Schoolgirls in traditional uniforms, sing Ukraine's national anthem as they attend a ceremony of the first day in school at a cadet lyceum in Kiev, Ukraine, Thursday, Sept. 1, 2016. Ukraine marks Sept. 1 as Knowledge Day, as a traditional launch of the academic year.  (AP Photo/Efrem Lukatsky)
Tjejer får spets. Skribenten är kritisk mot könade skoluniformer. Förstaklassare i Kiev, Ukraina. Bild: Efrem Lukatsky

Därför ska skoluniformer inte införas

Den könsindelade klädkoden är ett problem.

ANNONS

I Sverige har en diskussion pågått länge nu, angående om skoluniformer borde införas eller inte. SVT publicerade år 2017 en undersökning där skolor har röstat för och emot skoluniform. Av de 6 000 som röstade, röstade 68 procent ja, 28 procent nej medan 5 procent röstade vet ej. Jag tycker att skoluniformer ska bort!

För det första anser jag att i den här diskussionen ska eleverna stå i centrum, och se vad egentligen vore det bäst för de. Om vi inför skoluniformer kommer det ta bort rätten till att vara en egen individ. Klä sig efter sitt humör är något alla gör. Kläderna vi väljer utgår oftast utifrån vårt humör. Vissa dagar är du mer bekväm med mjukis och andra med jeans. För en del personer är det viktigt att visa hur du mår genom kläder, men med en skoluniform blir det omöjligt. För de elever som identifierar sig som till exempel hen kan detta vara svårt med skoluniform, eftersom de blir tilldelade kläder utifrån det biologiska könet.

ANNONS

För det andra så är kostnaden även en viktig aspekt. En elev behöver två uniformer/ år. En uniform kostar 1 250 kronor vilket blir 2 500 kronor sammanlagt. Tänk en familj med fyra barn. Ska en förälder betala 10 000 kronor om året för skoluniformer som skolan kräver? Ska en förälder betala 100 000 kronor för skoluniformer för sina barn under grundskolan? Det är inte rimligt i en skola som ska vara gratis. Vem ska betala då, kommunen? I en skola med 500 elever blir det en avgift på 12 500 000 kronor för grundskolan endast för skoluniformer, detta skrivs i “Skoluniformer västra hamnens skola” i Västra hamnens skoltidning (2018).

Vissa påstår att skoluniformer motverkar mobbning. Likadana kläder ger jämlikhet och inte pekar ut en individ som inte har råd med dyra kläder. Men hur ska dem som har dålig ekonomi kunna köpa skoluniformer för 25 000 kronor per barn när det redan är svårt med ekonomin för privata kläder? Det resulterar till att barn ärver skoluniformer eller går runt med trasiga. Ett nytt sätt för mobbaren att mobba.

För det tredje så är det ett faktum att den könsindelade klädkoden är ett problem. Det tvingar pojkar och flickor från tidig ålder att sära på sig. Det ger barnen en syn på att de är fundamentalt olika och måste enligt samhället klä sig på ett visst sätt. Flickor blir tilldelade kjolar medan pojkar får byxor. Flickor kan inte längre leka på rasterna då de måste vara försiktiga så att kjolen inte åker upp. Hur ska vi få ett jämställt samhälle när barn redan från tidig ålder blir inpräntade i huvudet vad de får och inte får ha på sig. Att flickor ska sitta still, medan pojkar ska vara ute och leka. Det skapar ett problem när idén med skoluniformer är byggd på att varje elevs könsidentitet motsvarar personens biologiska kön. Det är just detta som gör att skolan inte blir en trygg plats, diskuteras det i “It's 2016, why are school uniforms gender specific” i SBS (2016).

ANNONS

Avslutningsvis: var är den samhörigheten som skoluniformer skulle skapa? Det motverkar varken mobbning eller hjälper barnens självkänsla. det är just därför skoluniformer måste bort!

Julia Eriksson

Vargön

ANNONS