Ingår utbyggnad av Bohusbanan och bygge av felande länken till Norge

Replik på "Allting går att sälja med mördande reklam".

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Ingen har påstått att bygga nytt är billigare än att rusta upp. Var har signatur ”Järnvägare sen mer än 40 år” hittat det påståendet som förs fram i insändare 24 januari? ”Järnvägare” gör sig också till talesperson för alla bohuslänningar men vi är många som vill ha Skagerrakbanan och tillhörande satsning på Bohus- och Lysekilsbanorna.

Det pågår en medveten desinformationskampanj och skrämselpropaganda mot projektet Skagerrakbanan. En påstådd ”järnvägare” tillhör de värsta i att smutskasta projektet och oss som argumenterar för bygget av en modern höghastighetsbana på främst bro mellan Oslo (Ski) och Göteborg (Surte).

I vårt inlägg den 21 januari menade vi att det är lönsammare att bygga Skagerrakbanan plus att upprusta Lysekilsbanan och norra Bohusbanan med bygge av felande länken Skee – Norge än att bara rusta upp de gamla banorna. Upprustning och utbyggnad av norra Bohusbanan, Norgebanan genom Dalsland och Östfoldbanan norr Moss – Kornsjö skulle dessutom kosta ungefär lika mycket visar en summering av officiella uppgifter.

ANNONS

Alltså hittar den anonyme järnvägaren bara på att vi skrivit ”mycket billigare att bygga helt nytt än att rusta upp befintlig järnväg”. Påståendet ”Man nämner inte att även om en Skagerrakbana byggs så är tanken att förlänga Bohusbanan med en bro till Norge...” stämmer inte heller. I debattinlägg efter debattinlägg har påtalats att Skagerrakbanan bland annat innehåller en satsning på Bohusbanan och bygge av felande länken till Norge.

Hur järnvägaren får ihop att vi förespråkare för Skagerrakbanan och norra Bohusbanan anser att den senare ”är så dålig att den inte är värd att rusta upp...” är svårt att förstå. Vad gäller regeringars och gamla SJ:s, före detta Banverkets och Trafikverkets arbete för att lägga ned banan framgår det av officiella dokument sedan decennier. Verkets aktuella åtgärd att inte längre klassa banan som riksintresse, ständiga stopp för tågtrafiken vid dåligt väder, allmänna vanskötsel plus brist på modernisering av banan har syftet att nå nedläggning.

Vi undertecknare och våra experter från hela landet arbetar både för att rädda och upprusta de gamla banorna i Bohuslän och för bygge av Skagerrakbanan. Vi sitter inte med armarna i kors för att likt järnvägaren vänta och se vem som får rätt till slut. En av oss undertecknare ledde dessutom räddningen av norra Bohusbanan förra gången den skulle läggas ned när E6 byggdes ut till motorväg förbi Strömstad.

ANNONS

Järnvägaren försöker skrämmas med banbyggets påstådda enorma miljöskuld, både för höga biljettpriser och för låga som subventioneras och med banunderhåll under nätterna. Det sista har framgångsrikt använts sedan Shinkansen invigdes i Japan 1964. ”Rejält utbyggd kollektivtrafik” och p-platser på Skagerrakbanans stationer för att få mer folk att resa miljö- och klimatvänligt med tåg vänds också till ”ytterligare påverkan av miljön”. Det är ingen ände på eländet med den nya banan enligt järnvägaren.

Göran Sandström

Christer Hammarqvist

Brastad

ANNONS